CARI BAHAN

Wednesday, May 30, 2018

PERLUKAH MEMBELI SIARAN PIALA DUNIA

Aku adalah seorang rakyat Malaysia yang tidka menaruh pmenaruh minat terhadap apa yang dikatakan Piala Dunia. Keputusan Kementerian penerangan untuk membeli hak penyiaran Sukan Piala Dunia untuk disiarkan secara percuma di RTM bukan satu yang mengembirakan aku. Sementelahan kos yang dianggarkan mencapai 40 juta ringgit Malaysia. Dalam keadaan negara dibebani hutang 1 trilion dan kerajaan mewujudkan tabung untuk rakyat menyumbang bagi mengurangkan bebanan hutang tersebut, bagaimana Kemneterian Penerangan sanggup membelanjakan sejumlah wang puluhan juta untuk menyiarkan rancangan yang hanya diminati oleh segelintir rakyat Malaysia.

Ini aku tidak faham. 

Tentang kakitangan awam tidak dapat bonus, itu aku tidak kisah. Harapan agar harga barangan jadi murah berikutan pemansuhan cukai GST dan tempoh tanpa cukai SST hingga September sudah boleh dianggap sebagai timbal balik yang dapat dinikmati rakyat terbanyak. 

Namun pasal RTM mahu menayangkan piala dunia dan makan kos hampir 40 juta ini , ini aku tidak faham. Pada hematku, projek ini adalah tidka kena pada masanya. Ketika rakyat perlu menunjukkan patriotik dengan menyumbang kepada tabung Harapan Malaysia buat mengurangkan bebanan hutang, apa-apa sahaja program hiburan yang menjadi kegilaan segelintir anggota masyarakat perlu dihentikan.

Wallahu a'lam...saya kurang mengerti siasat ekonomi sebegini.

No comments: