CARI BAHAN

Sunday, June 07, 2015

Syura bukan sebuah Majlis.

Aku nak cerita pada siapa? Aku cuma seorang manusia biasa. aku bukan seorang ulama mulia. Aku juga bukan seorang ahli Majlis Syura. Kerana itu, aku tidak pandai soal hukum. Beberapa tahun yang lalu, aku pernah jadi perwakilan dalam muktamar. Tahun ini, aku cuma pemerhati sahaja. Tapi, pada tahun ini aku tumpang terkejut bila dinyatakn bahawa soal tahalluf siyasi adalah soal hukum. Kerana ia soal hukum, usul Dewan Ulama supaya diputuskan hubungan dengan DAP tapi kekal dalam Pakatan Rakyat dibahaskan dan diputuskan oleh Majlis Syura Ulama. Hanya mereka yang ada dalam majlis Syura sahaja yang tahu dan pakar dalam hukum. Para perwakilan dengan pelbagai latarbelakang hanya orang biasa yang tidak layak membahaskan soal hukum.

Itulah yang aku faham. Apa yang aku faham, aku punyalah. Maafkan aku kerana punya pemahaman sendiri dalam soal ini. Aku manusia yang merdeka. Otakku adalah anugerah Tuhan untukku faham. Bagiku, di kalangan ahliu majlis Syura itu, ada yang masih diperingkat adikku. Bukan semua dalam Majlis Syura itu syeikh-syeikh yang berumur dan sarat pengalaman. tak payah aku sebut nama siapa dia. Kalian semaklah sendiri senarainya.

Pada fikiranku, konsep syura telah dieksklusifkan. Islam suruh sesuatu urusan itu diputuskan secara syura. Tiada nas yang suruh diputuskan oleh sebuah majlis yang ditampalkan stiker majlis Syura. Muktamar adalah sebuah syura. Para muktamirin adalah ahli syura. Bukan sekumpulan insan terpilih yang dilebelkan sebagai ulama itu sahaja ahli syura. 

Muktamar adalah sebuah himpunan Syura dan di sanalah sesuatu hukum dibahaskan dan diputuskan. Kalau berselisih dan masing-masing telah berhujah dengan dalil-dali yang kuat, maka undilah dan ambillah suara majoriti. Bukankah nabi SAW pernah mengikut suara undi mojoriti dalam syura sebelum lokasi peperangan Badar diputuskan?

Aku minta maaf kerana tidak boleh terima cara berfikir yang mengeksklusifkan majlis Syura lebih dari Muktamar. Sekali lagi, aku tegaskan bahawa Muktamar adalah sebuah Syura. Para perwakilan bukan orang jahil yang patut dinafikan hak mereka untuk membahaskan soal hukum. kalau mereka jahil, buat apa mereka jadi perwakilan. Letaklah harga yang wajar untuk para perwakilan. Lebih-lebih lagi mereka adalah perwakilan sebuah jemaah Islam.

No comments: