CARI BAHAN

Monday, June 08, 2015

ULAMA DAN PROFESIONAL

Aku menimbang-nimbang sama ada mahu menulis hal ini atau tidak. Ia persoalan yang diperdebatkan orang dalam Pas. Persoalan inilah yang menimbulkan polimik sebelum muktamar dan selepasnya. ia adalah berkaitan dua istilah yang dipolarisasikan sehingga nampak bergeser dan bertembung.

Itulah mengenai ulama dan profesional. Jika aku tidak mahu dipandang serong, lupakan sahaja pandanganku dan tanam sahaja dalam dasar sanubari. Tetapi, aku rasa perlu kongsikan buat membetulkan jalan fikir yang salah dalam memahami makna ulama dan profesional.

Pertamanya berkenaan profesional. Mulanya aku terilham daripada pandangan seorang veteran Pas. Ianya ketika kami berbincang mengenai apa yang disifatkan sebagai penyingkiran golongan profesional dalam Pas berikutan muktamar Pas baru-baru ini. Ada orang berhujah bahawa AJK Pas yang baru masih mempunyai profesional. Beberapa individu dalam AJK Pas Pusat disenaraikan bersama kelulusan mereka dalam bidang-bidang konvensional untuk membuktikan kewujudan golongan profesional dalam AJK Pas Pusat yang baru.

Veteran Pas yang aku bawa berbincang itu menyatakan bahawa profesional dalam Pas bukan dilihat kepada kelulusan akedemik. Profesional dilihat dari cara kerja untuk jemaah dan parti. Orang yang bekerja dengan cara profesional dengan erti kata kemas, tersusun dan berstrategi sehingga menghasilkan KPI yang dikehendaki, itulah seorang profesional. Mendakwa secara boros bahawa asalkan seseorang itu bukan seorang lulusan agama maka dia adalah seorang profesional adalah dakwaan yang naif.

Oleh kerana itu, profesional dalam Pas bukan ramai. Perancang, strategis dan arkitek yang membangunkan Pas bukan ramai. Mereka itulah profesioanl. Ramai yang lain adalah yang menjalankan misi mengikut rancangan. Mereka bukan profesional. Hendak panggil profesional, kena tengok hasil kerjanya dulu.

Demikian pula, yang keduanya ialah mengenai istilah ulama. Bukan sahaja asal mengaji agama, lulus ijazah sarjana muda agama, ada master bidang agama hatta buat PHD dalam bidang agama, maka orang itu sudah dipanggil ulama. Hendak digelar ulama mestilah mempunyai kefaqihan yang tinggi. Kalau dalam Pas, kefaqihan hendaklah dalam ilmu politik Islam kerana itulah bidang kerja dalam pas. Kefaqihan seorang ulama dalam Pas juga perlu ada KPInya untuk melayakkannya digolongkan sebagai ulama. Buah fikirannya hendaklah melambangkannya sebagai orang faqih mengenai seni politik islam. Faqih seorang ulama Pas bukan menghafal halal haram. Itu sifat ulama dalam feqah. Pas bukan mazhab feqah tetapi pas adalah mazhab perjuangan.

Oleh kerana itu, ulama dalam Pas tidak ramai. Orang yang melahirkan buah fikiran sebagai bimbingan agama memandu perjuangan Pas bukan ramai. Buah fikiran agama itu pula membawa kemajuan kepada politik Islam sehingga membakar semangat jihad para petugas dan mengkesimakan musuh. Orang macam ini dalam pas bukan ramai. Mereka itulah ulama.

Tentu mencari ulama seperti itu dalam Pas sukar sekali. Jumlahnya kecil. Jumlahnya tidak semeriah ahli Dewan Ulama. Jumlah ulama lebih sedikit dari profesioanal kerana nak jadi ulama lebih susah daripada profesional. Profesinal berkaitan cara bekerja sedangkan ulama adalah cara berfikir.

Cuba tanya anda, apakah cara anda bekerja. Apakah sudah pantas digelar profesional? Tanya juga apakah cara anda berfikir. Layakkah anda digelar ulama?

No comments: