CARI BAHAN

Wednesday, June 10, 2015

Ke mana Banker itu??

Di antara musibah penting buat Pas selepas Muktamar kali ini ialah Pas kehilangan sebahagian besar "banker"nya. Sebagai sebuah parti yang asalnya miskin, Pas membangunkan aset serta gerakerja perjuangannya hasil daripada sumbangan para penyokong. Termasuk yang menyumbang untuk Pas adalah para hartawan dna dermawan yang menaruh keyakinan terhadap perjuangan Pas sebagai sebuah amal fi sabililah. Namun, sumbangan mereka bukan atas dasar Pas semata-mata, tetapi kerana suka dan tertarik dengan gaya kepimpinan pemimpin tertentu dalam Pas.

Kalau tidak mahu terima kenyataan ini tidak mengapa. Mungkin ada yang akan mengatakan Pas akan terus mendapat sumbangan dan derma daripada ahli. Infaq akan berjalan terus. Kutipan derma akan dilancarkan saban ceramah. Mekanisma baru akan dibuat dari semasa ke semasa untuk menggalakkan sumbangan dan derma kepada Pas. Jika demikian disangkakan, tidak mengapa. Kita kena tunggu dan lihat.

Masa saya melakukan perjalanan bermuktamar dengan Ust. Nasir Zakaria baru-baru ini, kami berkesempatan bertemu dengan seorang "banker" Pas. Dia belanja kami makan nasi beriani di sebuah restoran di Syah Alam. Nampaknya, dia resah dan kecewa dengan perkembangan Pas. Dia melahirkan kerisauan perkembangan yang memang sudah diramalkannya akan menyingkarkan tuntas sahabat-sahabatnya yang merupakan profesional dalam Pas. Ada satu benda yang dia rumuskan dengan penuh yakin mengenai pemilihan kali ini. Namun 'benda' itu aku tidak akan sebutkan secara dalam catatan ini. Cukuplah aku tulis sebagai "St M & U. Satu masa kelak, mungkin boleh diulang kembali apa yang "banker" itu telah sebutkan apabila kenyataan sudah terpampang di depan mata.

Aku banyak bersembang dengan orang mengenai perkembangan politik Pas untuk mendapat imput buat menambah kecerdikan politik. Mereka yang aku borak selalu berkata bahawa lepas ni ceramah pas sudah tidak laku. Bila orang sudah tidak datang berkerumun ceramah pas macam dulu, macam mana nak kutip derma. Tiada derma, nak masuk pilihanraya pun sakit . Manakan lagi nak urus markas, sekolah dan aset-aset ghairu manqul pas yang bersepah di seluruh negara. Sebelum ini, yang menjadi ayam sabung Pas ialah orang-orang seperti Mat Sabu, Dr. Hatta, Dr. Zulkifli dan ramai profesional yang tersingkir. 

Secara peribadi, para profesional Pas itu ada tangan-tangan  ghaib di belakang mereka yang menyalurkan dirham dan dinar untuk melicinkan perjuangan. Selepas mereka tiada, jangan disangka tangan-tangan ghaib itu akan terus menyalurkan dinar dan dirham kepada AJK Pas Pusat yang baru. Kecualilah kalau para AJK Pas Pusat yang baru itu juga ada "banker" sendiri yang lebih hebat. Nak kata tiada pun tidak boleh. Cuma besar dan kecil yang membezakan barangkali. Kalau orang seperti Mukhtar Senik, Nasruddin Hasan, Sanusi dan Dr. Zuhdi (sekadar menyebut yang aku ingat) itu ada "banker"nya, syukurlah. Kalau begitu Pas masih banyak duit selepas ini.

Jangan kata duit itu datang dari Allah. Allah akan bagi kepada orang-orang yang berjuang untuk Islam. Itu memang ramai orang sudah faham. Aku pun faham. Siru Ala barkatillah.

No comments: