CARI BAHAN

Sunday, June 07, 2015

Pencak

" mereka berkata, letakkan dunia di tapak tanganmu, jangan jadikan ia dalam hatimu!", mengungkapkan kata adalah mudah tetapi membuktikannya adalah susah.

Mat Sabu melepaskan semua jawatan lantikan politik ke atasnya di Pulau Pinang. Biar aku beritahu kamu apa yang aku faham. Ini adalah satu pencak politik yang hebat dari Mat Sabu. Para inggusan politik memang terkulat-kulat dengan seni politik yang ditunjukkan oleh Mat Sabu.

Walau tersingkir dari AJK Pas Pusat, Mat Sabu mengucapkan sayonara dengan bergaya. Dalam bergaya itu, ia memberi pukulan kepada para pemburu dunia dalam Pas. Pemimpin-pemimpin Pas Pulau Pinang yang sebelum ini menimbulkan ketidakpuasan hati tentang jawatan-jawatan yang mereka dapat di Pulau Pinang, kini bakal berdepan dengan kehilangan semuanya.


Siapa yang sayang jawatan, teragak-agak untuk ambil keputusan melepaskan dunianya, itulah para penjilat dunia yang menyertai perjuangan. Bukan susah untuk dikenal. Seni politik Mat Sabu itu, jika kita cermati, dapat membongkarkan untuk kita apa yang bersenandung dalam sanubari mereka yang hebat mendakwa sebagai pejuang dan pembela Islam.

Demikianlah Allah menetapkan dalam sejarah, ketika ghanimah direbutkan, Allah mencabut semuanya. Kata orang Melayu, nak untung sekarung tapi rugi seguni.

Ketika ini, jika anda sang Jauhari, kenallah mana satu manikam.

No comments: