CARI BAHAN

Wednesday, June 10, 2015

Membalas kebodohan dengan kebijakan.

Kata ahli hikmah, jadilah seperti pokok yang berbuah. Orang lempar kayu, dibalasnya dengan buah. Jangan jadi seperti dinding, bola dibaling ke arahnya, dilantunkannya kembali.Ertinya kebiadapan dibalas dengan kesantunan. Dalam Quran pun mengajar hal yang sama. Ketika diterangkan hak untuk membalas perbuatan orang yang menzalimi kita dengan tindakan yang sama, Allah memberikan pilihan yang lebih baik daripada pembalasan. Itulah Al-Afwu iaitu kemaafan.


Memang fikiran kita telah pun sarat dengan hikmah pujangga yang sedemikian. Tinggal lagi apakah mampu kita laksanakannya.

Kerana emosi, kita gagal menegakkan kebijakan yang disarankan. Kalau orang tampar kita, kita pun melatah dan tampar dia balik. Kita pun dengan dengan bangga akan berkata: "Jangan main-main denganku. Bukan kamu sahaja ada tapak tangan. Aku pun ada". Bahkan, kekadang kita membalas dua kali tamparan atas satu tamparan yang kita dapat.

Sebenarnya, kita tidak dapat mengalahkan manusia lain dengan cara itu. Kalau pun cara membalas dengan tindakan serupa itu dibolehkan, ia sepatutnya menjadi pilihan terakhir setelah semua jalan dan kebijakan telah terkunci rapat.

No comments: