CARI BAHAN

Wednesday, June 10, 2015

Tok Gero dan sebuah khilaf.( Bhg 1)


Di kampung Bulan Mengambang, orang buat kenduri secara gotong royong. Kerja-kerja kenduri kendara pelbagai dan semua orang tolong menolong untuk menjayakan majlis. Bahagian pasang khemah, susun kerusi meja, pacak bunga manggar di simpang jalan, angkut pinggan, mangkuk, periuk dan kawah, masing-masing ada orangnya. Ada pula bahagian marhaban dan berzanji, hiasan bilik pengantin dan sebagainya. Kalau bahagian marhaban dan berzanji, tentulah dikendalikan oleh lebai-lebai yang dipimpin oleh imam kampung Bulan Mengambang. Kepandaian mereka bermarhaban dan berzanji terkenal hingga kampung-kampung semberang. Selalu jugalah mereka dipanggil untuk acara marhaban dan berzanji di kampung luar.

Adapun di bahagian belakang rumah kenduri kawin, ada Tok Gero dan pasukannya yang bertugas memasak dalam kawah untuk makanan tetamu-tetamu yang datang. Tugas mereka memang penting kerana semua orang yang datang kenduri memang hendak makan. Orang tidak dapat dengar alunan marhaban dan berzanji tidak mengapa, tapi kalau tidak dapat makan, tentu akan kecewa.

Begitulah keutamaan tugas Tok Gero dan pasukannya. Gelaran Tok Gero itu orang berikan kepada ketua bahagian masak memasak di rumah kenduri kahwin. Sudah termasyhurlah kehebatan masakan Tok Gero dan pasukannya di kampung Bulan Mengambang. Maklumlah, pengalaman memasak bukan setahun dua. Sudah berpuluh tahun dia bergelumang dengan tugas masak memasak.

Masakan Tok Gero dipuji ramai orang. Orang-orang kampung Bulan Mengambang memang sayang kepada aset mereka yang satu itu. Ramai tetamu yang suka datang makan kenduri di kampung Bulan Mengambang kerana ingin mencicipi enaknya masakan Tok Gero.

Bukan Tok Gero masak seorang. Dia dibantu oleh kawan-kawannya. Namun, rahsia menu dan kesedapannya ada pada Tok Gero. Ramai yang curi-curi tengok tapi tak dapat semua rahsia hebatnya masakan Tok Gero.

Kehebatan masakan Tok Gero jadi buah mulut. Hairan jua sesetengah orang di dalam kampung kenapa Tok Gero dipuji masakannya. Ada yang mengandaikan yang bukan-bukan. Sesetengah kata Tok Gero curi menu restoran terkenal luar negara. Ada yang kata Tok Gera ada menu warisan nenek moyangnya. Tapi dalam banyak-banyak andaian, ada yang menyimpan syak wasangka bahawa Tok Gero mengamalkan sihir. Ditambah pula ada yang mengatakan dia memasukkan bahan yang tidak halal dalam masakan dan jamu seluruh tetamu.

Mula-mula tuduhan Tok Gero mengamalkan sihir dalam masakan tidak berapa diendahkan orang. Ia hanya desas desus yang berlegar di kalangan budak-budak muda yang tidak senang hati dengan Tok Gero kerana faktor-faktor psikologi dan sentimen. Tetapi, lama kelamaan bisikan itu mula celapak naik hingga ke atas beranda rumah. Akhirnya ahli kumpulan marhaban yang diketua oleh Tok Imam kampung pun mula percaya walau masih samar-samar.

Satu tindakan perlu diambil. Kemaksiatan yang Tok Gero buat perlu dihentikan. Apakah kemaksiatan yang lebih besar daripa kesyirikan? Demikianlah penegasan Tok Imam bila soal Tok Gero itu dibincangkan dengannya. Baik di masjid atau di kedai kopi.Mencapumrkan bahan sihir dalam masakan untuk dijamu orang adalah sebuah kesyirikan. Demikian Tok Imam kampung bulan Mengambang bermadah kepada anak buah.

Tok Gero bukan tak tahu apa yang dibualkan orang mengenainya. Dia buat tak tahu sahaja. Dia ingat lama-lama berhentilah orang mengata. Tapi, Tok Gero silap. Silap perkiraan sehinggalah satu hari. Hari yang mencatatkan sejarah hitam dan luka tragis dalam hidupnya.

(Akan bersambung)

No comments: