CARI BAHAN

Wednesday, June 10, 2015

Maafkan kami, kami khilaf!

Aku tidak perlu menulis dengan bahasa yang lurus kerana tulisanku adalah untuk pembaca yang cerdik. Sesiapa yang tidak faham, biarlah dia tidak faham. Siapa faham, fahamlah apa yang mampu difaham. Aku tidka mahu mengubah kefahaman yang difahamkan dari tulisanku.

Hari itu, aku dengar pakcik itu dituduh  minum arak. Orang marah sekali kepada makcik itu. Mereka ramai-ramai tangkap pakcik itu dan dipermalukan. Dia dibawa ke dapan hakim dan dijatuhkan hukuman sebat 40 kali. Al-Maklum, undang-undang hudud berjalan dalam negeri itu.

Setelah berlalu masa, orang dapat tahu cerita sebenar. Pakcik itu hanya minum air sejuk tapi dalam gelas yang ada tulis Calsberg di luar gelas. Tujuan pakcik itu minum air sejuk dalam gelas itu adalah kerana gelas-gelas lain tiada di rumahnya. Kebetulan waktu dia minum itulah orang ternampak. Maka, dituduhnya pakcik itu minum calsberg. 

" Kami minta maaf, kami khilaf dan kami harap Pakcik boleh bantu kami jadi tukang masak kenduri kahwin rumah Tok Imam nanti. Kami tidak pandai masak untuk jumlah yang banyak. pakcik ada pengalaman luas....tolong kami pakcik".

Pakcik rasa simpati kepada mereka. Nampak benar mereka susah kerana pengalaman mereka semua itu belum ada pengalaman jadi tok gero. Namun, hati pakcik sudah luka dan dia cukup merasa serik  dengan telatah mereka pada hari dia di'cis'kan keluar dari majlis kenduri besar hari itu.

No comments: