CARI BAHAN

Saturday, November 19, 2011

Janji Bin Ubai

Pihak Kementerian Dalam Negeri mendakwa bahawa 13 orang yang ditahan di bawah ISA di Tawau Sabah adalah berkaitan dengan usaha menghidupkan kembali gerakan militan di Sabah. Lantas, desakan oleh pelbagai pihak termasuk dari SUHAKAM sendiri dianggap oleh menterinya sebagai tidak bertanggunjawab. Beliau menyatakan bahawa komitmen PM Datuk Sri Najib Tun Abd Razak untuk memansuhkan ISA bukanlah termasuk penggunaannya ke atas gerakan bersifat teroris seperti yang sedang berlaku. Ia adalah untuk menghentikan tahana politik.

Namun, persoalannya, sejauh manakah boleh dipercayai menteri kerjaan ini. Sesiapa sahaja boleh dilebelkan sebagai teroris. Menahan tanpa bicara adalah buruk dari segenap segi. Ia merampas hak orang untuk membela dirinya. 

Bagaimana jika Datuk Hishamuddin Tun Hussin sendiri satu saat ditahan dan dituduh sebagai teroris? Hendak bela diri tidak boleh sebab ditahan dibawah akta yang menafikan pembelaan diri.

Orang lain pun begitulah. Menuduh orang dengan terosris tidak cukup dengan semburan air liur pencacai sahaja. Ia perlu dibuktikan. Kerana perlu pembuktian itulah maka ISA tidak punya kepentingan dalam apa keadaan pun.

Penggunaan ISA dalam kes terbaru ini mengajar kita untuk tidak akan pernah mempercayai kerajaan BN. Telunjuk lurus kelinking berkait. Janji mereka hanya menanam tebu di bibir.

No comments: