CARI BAHAN

Monday, November 28, 2011

Hukum Bangkai Semut

Masa kenduri kawin di sebuah rumah di kampung Bendang Tok The kelmarin, selepas selesai makan, aku duduk di atas kerusi di sisi seorang lelaki berusia tua di bawah pokok mangga. Dia adalah Chu Akob. Di rerumput hampir dengan kami banyak semut kerengga merayap.

Lalu katanya;

"Semut kerengga ini kalau hidup tak mengapa, tetapi kalau sudah mati menjadi bangkai...Tak begitu? ", dia mencetuskan isu hukum dan mengumpan responku.

Aku diam seketika sebelum menjawab.

"Semut binatang yang tidak mengalir darahnya, maka dia mati bukan sebagai bangkai",

"Kitab-kitab menyebut begitulah, arwah lebai Derani dulu pun memberi fatwa semut mati jadi bangkai, kalau sembahyang menanggung semut mati, menanggung najis, kena ulang balik", tegasnya.

Aku tidak berhasrat membahaskan masalah hukum itu kerana aku tahu dia telah berpegang kuat dengan apa yang dia dengar dari pendahulunya.

"Kalau pacat mati di celah sendi  macam mana? Aku pula bertanya.

"Pacat dan belalang dikecualikan...", ujarnya. Aku tersenyum. Aneh.


Selepas itu, perbincangan tentang hukum tidak lagi dilanjutkan. Kesibukan telah datang ke atasnya.

No comments: