CARI BAHAN

Friday, November 25, 2011

Pulang ke Kedah

Check Out dari hotel, kami terus mengambil sebuah bas Metrobus ke Pudu Raya. Ingatkan sampai terus ke pinggir Pudu Raya, rupanya bukan main jauh bas itu turunkan kami. Lain kali aku tidak ingin lagi naik bas metrobus ini. Lebih baik cari bas Rapid KL.

Jam sudah jam 1 petang sewaktu aku dan keluarga berada di bangunan Pudu Raya. Sekarang bukan namanya Pudu Raya lagi. Tidak silap aku, namanya City Central. Elok-elok bahasa Melayu, ditukar ke Bahasa Inggeris.

Mencari bas ke Utara, aku naik ke tingkat 1. Rupanya kaunter tiket bukan berselerak di tingkat bawah macam zaman aku belajar di UM dulu. Kaunter tiket sudah ada di tempat khusus dalam ruang yang selesa.

Aku membeli tiket bas Transnasional. Harga untuk penumpang dewasa ke Alor Setar adalah RM40.00 dan kanak-kanak ialah RM30.00. Jam itu, tiada bas terus ke Alor Setar. Kalau nak, jam 5 ada lah. Tetaop, dari hentian Duta ada bas jam 1.30 petang. Aku disuruh naik bas Transnasional Teluk Intan yang akan singgah di Hentian Jalan Duta.  Dari Jalan Duta, aku naik bas lain yang menuju ke Alor Setar.

Jam 1.30 petang bertolak, singgah makan dan solat jamak ta'khir di Perhentian Bukit Gantang, hujang sepanjang perjalanan, akhirnya bas tiba di Shahab Perdana kira-kira jam 7.15 petang. Aku solat maghrib jamak takdim di surau tingkat atas sementara menunggu keluarga datang mengambil.

Tidak lama menunggu, sebab ibuku bersama abang ipar sudah berada di Alor Setar. Mereka sedang berehat di rumah abangku di Mergung. Lantas, pulanglah kami ke kampung Datuk. sampai kira-kira jam 8.40 malam.

Demikianlah perjalanan pulang kampung kali ini, pada tanggal 23 November 2011. Alhamdulillah.