CARI BAHAN

Tuesday, November 01, 2011

Tawakkal sebagai takaful

Terang teman berkempen agar aku belikan skim takaful yang banyak ditawarkan di wasa ini. Aku sebenarnya malas dan tidak berminat dengan takaful ini. Banyak cerita yang menggundahkan aku dengar tentang birokrasi takaful ketika tuntutan dibuat oleh pelanggan. Semasa hendak menyuruh orang belikan skim yang ditawarkan, lembut gigi dari lidah. Kalau boleh,jurujualnya sanggup datang menyembah diri. Bila sudah dapat, apa di batang hidung,kelibat pun sukar dilihat.

Lalu, aku mengungkapkan kata-kata ini buat teman itu.
"Tiada takaful yang lebih hebat daripada tawakkal!".

Biarlah apapun orang takaful mahu katakan. Kalau untuk masa depan, diri dan anak-anak, bukan takaful satu-satunya jalan. Hebat amat kalau aku mampu bermadah sebagaimana seorang sahabat nabi saat kematiannya, di kala ditanya tentang apa yang ditinggalkan buat anak-anaknya. Katanya, dia tinggalkan buat mereka surah Al-Waqi'ah.

Ibu bapa kita tidak lebih bimbang daripada kita mengenai kita.Mmengapa semakin tinggi pelajaran ita,semakin risau kita tentang anak-anak kita??




 

No comments: