CARI BAHAN

Wednesday, November 23, 2011

Hotel Jalan Masjid India

Dari KLIA, sesampai sahaja dengan penerbangan MAS pada jam 6.00 petang, aku bersama anak dan isteri mengambil Airport Coach menuju KL Sentral. Airport Coach boleh didapati di ground floor KLIA. Tambang ke KL Sentral bagi penumpang dewasa adalah RM10.00 manakala bagi kanak-kanak ialah RM6.00. Perjalanan mengambil masa selama satu jam. Kami mendapatkan perjalanan 6.30 petang dan tiba di KL Sentral kira-kira jam 7.30 petang. Dari KL Sentral kami mendapatkan LRT menuju ke stesen Masjid Jamek. Tambang untuk dewasa ke sana adalah RM1.30.

Turun dari LRT di Stesen Masjid Jamek, kami menyusur Jalan Masjid India. Agak terpinga-pinga aku pada permulaannya kerana banyak perubahan sudah berlaku, Bazar yang dibina sepanjang jalan depan Masjid India membingungkan aku. Namun-tempat lain tidak banyak perubahan.

Kami mencari hotel untuk penginapan. Bertanya beberapa hotel, harga penginapan semalaman berada pada rate RM120 lebih semalam. Aku hanya ingin hotel yang berada pada rate di bawah RM100. Akhirnya sebuah hotel bernama  MACKTZ Confort Inn Sdn. Bhd menjadi pilihan. Harga penginapan semalaman adalah RM80.00.



Dapat merehatkan diri untuk semalam pun jadilah. Terasa sangat penat perjalanan dari Sandakan ke Kuala Lumpur pada hari ini.  Bilik hotel ini selesa juga. Lagipun, ia berada pada kawasan sibuk dan dekat pula dengan masjid India. Aku suka suasana itu.

Pagi, sebelum azan Subuh, aku sudah bangun. Aku mengambil kesempatan untuk pergi solat berjemaah Subuh di masjid India. Solat Subuh berimamkan seorang India Muslim. Aku kira dia bermazhab Hanafi. Tiada basmalah sebelum fatihah dan tiada doa Qunut.  Setahuku, sejak dulu pun begitulah di masjid India ini. Tidak ada masalah. Entah kenapa sesetengah orang sangat ta'sub dengan mazhab dan mendakwa rantau nusantara adalah rantau Syafie.

Selesai solat Subuh, aku ambil sedikit masa duduk melepak di bangku depan galeri bazar di depan masjid India. Aku melihat pergerakan manusia di awal pagi. Keadaan belum cukup sibuk. Ada sebuah kereta pacuan 4 roda bewarna putih sedang diparkir di depan pintuy pagar masjid. Ada 3 lelaki tua berketurunan India muslim dengan pakaian serba putih sedang berdiri di sisinya. Aku melihat beberapa orang berdatangan dan mengambil sesuatu daripadanya. Mereka yang berdatangan itu, aku kira merupakan kalangan pengemis dan geladangan. Aku kehairanan tentang apa yang dibuatnya dan siapa lelaki india itu.

Setelah beberapa lama, mereka masuk ke kereta untuk pergi. Sebelum pergi, lelaki tua dalam kereta itu membuka tingkap kereta dan menggamit seseorang dari arahku. Seorang pemuda turun dan pergi mendapatkanya. Dia pun diberi sesuatu. Kereta itu pun berlalu pergi.

Tidak mahu terus kehairanan, aku pergi mendapatkan pemuda yang duduk di atas tempat di belakangku. 

"Apa yang diberikan lelaki India itu?", tanyaku kepada pemuda itu. Dia bertubuh tegap tetapi wajahnya ala-mak nyah sedjikit.

" Duit...", jawabnya.
"Berapa?"
"Seringgit dua ringgit", 
"Siapa India tu",
"Dia macam pengasas masjid ni lah", 
"dah lama ke dia buat begitu'?
"Lama dah...dekat lima tahun...setiap pagi begitulah...dia bagi duit kepada kami golongan tidak bernasib baik", 

Pemdua itu namanya Khalid. Katanya dia berasal dari Sabah. Dia datang ke KL sejak tahun 1990 lagi. Dengan nada kecewa dia mengatakan bahawa dia mungkin akan terus geladangan di KL sehingga mati. Kaum keluarganya di Sandakan memperdayanya. Aku kurang faham isunya. Dia menyebutkan mengenai penipuan berhubung sarang burung di Gua Gumantong yang mana dia meruapakan seorang yang mempunyai hak ke atasnya. Namun, ada saudaranya yang menipunya. Dia diancam bunuh dan katanya laporan polis tidak berguna kerana dia insan kecil.

Kini, dia bergeladangan di KL. Dia mendapat perlindungan di rumah Komuniti, Jalan Duta. Ia meruapakan sebuah rumah bagi memberi khidmat nasihat dan bantuan buat golongan tidka bernasib baik sepertinya.

Jam 8.00 aku membawa anak dan isteri naik LRT bersiar-siar sehingga ke KLCC. Kemudian pulang semula ke Hotel. Jam 12 tengahari, ingat mahu Check Out dan pergi ke Jalan Duta, ambil Bas Express pulang ke Kedah.


No comments: