CARI BAHAN

Tuesday, November 08, 2011

QURBAN LEMBU DI MASJID AL-FAJR

Majlis Qurban yang diadakan di masjid al-Fajr berlangsung meriah. Seawal jam 7 pagi hari raya kedua aidil adha(Kelmarin), para petugas telah berdatangan. Turut sama sebilangan warga Taman Fajar yang tidak termasuk dalam senarai petugas sewaktu mesyuarat diadakan. Sebanyak 6 ekor lembu ditumbangkan. Sepatutnya 7 ekor. Namun, berikutan masalah tuan lembu pada minit terakhir, ia dibatalkan. Khabarnya, lembu yang telah ditempahnya dijual kepada orang lain oleh pemilik lembu.

Aku bertindak selaku pengarah program. Kerjasama padu daripada rakan-rakan di masjid Al-Fajr sangat berkesan. Masing-masing terlah memainkan peranan bagi menjayakan program ini. 

Tukang sembelih lembu ialah Ust. Mahadzir Madon, Ust Sukri Mat, aku sendiri, Dr. Ahmad Lazuardi dan Hj. Mahali. 3 ekor lembu adalah hasil yuran penyertaan dari 21 individu jemaah masjid Al-Fajr. 1 ekor adalah sumbangan daripada Kastam dan seekor lagi adalah sumbangan Dato' Juslie Ajirul yang didapatkan melalui En. Momoh bin Sidum. Satu ekor adalah lembu khusus dari Dewan Ulama Pas Kawasan Sandakan.

Setiap peserta korban diberikan 2.3 kilogram, 1 kilo tulang dan perkakas dalaman lembu korban. Selebihnya disedekahkan. Setiap penerima sedekah mendapat 1/3 kilo daging. Seekor daripada lembu adalah dikhususkan untuk memasak buat makanan orang ramai yang datang.


No comments: