CARI BAHAN

Sunday, July 10, 2011

Rakyat yang bijak menjaga keamanan.

Perhimpunan Bersih 2.0 berakhir dengan selamat. Ada tangkapan yang dibuat ke atas pimpinan yang terlibat. Namun, menjelang petang, demonstran dilaporkan bersurai. Polis, sungguhpun mendakwa mereka berjaya mengawal keadaan, persoalan siapa sebenarnya yang mengawal keadaan perlu direnungkan. Sebelum perhimpunan, pihak polis telah mengeluarkan pelbagai sekatan dan ancaman. Nampaknya rakyat kecuil bukan lagi jenis yang tunduk kepada ugutan. Hal itu seharusnya menjadi pelajaran penting buat pihak polis di masa hadapan dalam menangani demontrasi rakyat.

Kalau mengikut laporan polis, mereka bertindak dengan tertib. Namun, gambar-gambar dan laporan memperlihatkan beberapa pelanggaran hak yang mereka lakukan. Pemimpin PKR, DS Anwar Ibrahim dilaporkan cedera kerana tembakan bom asap yang sengaja ditujukan kepadanya. 

Senadainya demontran beremosi, sudah tentu akan berlaku kekacauan besar. Namun, kebijakan rakyat yang mengatasi kebijakan pihak berkuasa polis menatijahkan kesudahan yang baik bagi perhimpunan tersebut. 

Apa yang penting, berita sampai ke seluruh dunia. Realiti demokrasi ala-Malaysia yang diterajui kerajaan BN yang menafikan hak-hak rakyat dari kalangan pembangkang perlu dihebohkan ke serata dunia. Setiap degup kezaliman tidak harus dibiarkan. Permalukan pelakun-pelakun lawak demokrasi itu di mata dunia.


No comments: