CARI BAHAN

Friday, July 08, 2011

Demonstrasi haram?

Ceh...Tiba-tiba mereka ghairah membicarakan soal hukum demonstrasi. Bila demonstrasi berlaku di serata dunia dan rakyat yang sekian lama tertindas dan teraniaya bangkit menentang penguasa zalim dan durjana, tampillah ulama-ulama kelewatan terbangun tidur itu dan bercakap pasal hukum demonstrasi. Demonstrasi haram! Meloncat hukum itu daripada mulut sebahagian yang menamakan diri mereka sebagai ulama salafi.

"Siapa kata demonstrasi haram". Demikian pula tajuk forum perdana yang diiklankan di Kuala Lumpur bahawa akan diadakan di Masjid Negara. Imam masjid negara menafikan bahawa pihak pengurusan pernah membenarkan forum seumpama itu. Forum tersebut kononnya dianjurkan oleh ILMU dengan kerjasama Mediu dan Pertubuhan Kebajikan Al-Qalam, menampilkan tokoh-tokoh ilmuan muda yang menyertai UMNO tidak lama dulu.

Mediu juga menafikan penglibatannya. Entah siapa punya kerja tidak tahulah. Namun, tajuk tersebut tidak digemari oleh pihak yang bermudahanah dengan kerajaan.

Apa hukum demonstrasi? Kenapa sekarang timbul perbahasan mengenainya. Kenapa hukum pemerintahan yang tidak mengikut garis panduan Allah SWT dengan kezaliman dan penipuan ke atas hak-hak rakyat tidak dibincangkan hukumnya?


Ulama jenis apakah yang hanya celik sebelah matanya?  Khabar dalam hadis, dajallah yang buta sebelah matanya.


No comments: