CARI BAHAN

Friday, July 08, 2011

Emosi dan kepalsuan cinta

Aku kira teman sekerjaku itu beremosi apabila dia mengatakan bahawa dia mahu melihat pergaduhan besar antara kumpulan Bersih 2.0 dan Patriot.  Sepatutnya, katanya, polis perlu berikan kebebasn kepada mereka untuk bergaduh. Malah kalau perlu, berikan mereka parang agar masing-masing bertetakan. Biar semua tahu betapa susahnya nenek moyang kita yang terdahulu membina negara ini yang aman dan damai.


Seterusnya, kata teman itu, dia kini hilang kepercayaan kepada parti Islam kerana perjuangan menegakkan daulah Islam dan Hudud telah digugurkan semata-mata kerana mengejar kekayaan dalam negara. Dia mendakwa bahawa dulu dia menyokong Pas. Namun, aku meraguinya kerana sejauh yang aku tahu dia memegang jawatan-jawatan penting dalam UMNO. 


Lalu, aku mengatakan kepadanya:


"Ramai sungguh orang terhimbau dengan negara Islam dan hudud, padahal semasa ia rancak dilaungkan dulu, mereka tidak menyokongnya, malah menetangnya",


 Lalu, aku bisikkan dalam hatiku:


" Tangan kanan menjulang keris sedangkan tangan kiri menghulurkan Quran!".


No comments: