CARI BAHAN

Saturday, July 23, 2011

Bahasa Muluk tidak mudah dipercaya.

Khabarnya, sewaktu di United Kingdom baru-baru ini, Datuk Seri Najib telah menerangkan kepada Perdana Menteri Britain, David Cammeron mengenai isu Bersih 2.0 dan apa sebenarnya tujuan sebenar perhimpunan tersebut. Dia menerangkan kepada rakan sejawatannya itu seolah-olah rakan sejawatannya itu tidak mengetahui mengenainya lebih banyak daripada apa yang dia ketahui. Dalam dunia terbuka hari ini, amat salah kalau menganggap orang di dunia sebelah lain tidak tahu apa yang kita lakukan. Kalau di zaman kerajaan Langkasuka dulu, mungkinlah ada keperluannya DS Najib memberi penerangan. Zaman ini, buat berbuih air liur di celah bibir sahaja. Informasi sebelah pihak tidak akan mudah dipercayai oleh orang zaman kini yang mewah dengan informasi.


Apa yang berlaku berhubung dengan Bersih 2.0, tidak dapat dilapisi dengan bahasa muluk. Ramai orang ada camera digital. Malah, pada hari tersebut, entah berapa juta keping gambar telah dirakam. Demikian juga video. Justeru, ia akan menjadi bukti yang menyokong sesuatu dakwaan. (Kecuali dalam dakwaan zina, keperluan tetap terletak pada 4 saksi)


Kekadang, aku kasihan mengenangkan nasib PM Malaysia di United Kingdom itu. Tapi, apalah nak dikata. Itulah harga yang terpaksa dibayar atas penipuan bertahun ke atas sistem demokrasi di Malaysia.

No comments: