CARI BAHAN

Sunday, July 17, 2011

Kematian adalah lumrah

Kematian itu bersilih ganti menimpa seorang demi seorang. Walaupun kita sudah biasa menyaksikan kematian, sama ada orang yang jauh daripada kita maupun yang dekat, kita selalu melupakan tentang giliran diri sendiri. Apabila terjadi kematian, kita sering menziarahi jenazah si mati. Lalu kita melahirkan kesedihan  dan mengucapkan takziah untuk keluarga yang ditinggalkannya. Kemudian kita pulang dan melupakan peristiwa kematian yang baru kita saksikan atau dengar. Demikianlah peprangai manusia.

Khabar angin bertiup mengenai kematian Dr. Lo' Lo' Mohd Ghazali. Khabar itu dinafikan oleh Presiden Pas. Tn. Guru Hj. Hadi Awang dan beberapa pimpinan yang lain. Kematiannya akan menjadi mileage kepada parti lawan, khasnya UMNO kerana Dr. Lo' Lo' merupakan tokoh wanita yang bukan calang dalam Pas.  Dia merupakan aset dan mutiara berharga dalam Pas.  

Namun, jika kematian sudah ditakdirkan menjemputnya, Allah maha mengetahui keadaan perjuangan yang ditinggalkan kosong itu. Apa yang telah dicapainya dengan pengorbanan dalam muslimat Pas akan tetap menjadi saham buatnya di akhirat.

Musuh politiknya tidak harus bergembira kerana semua kita akan melalui jalan yang sama.

No comments: