CARI BAHAN

Friday, July 08, 2011

Panggilan dari IPD

Dia memperkenalkan namanya sebagai Andi, dari IPD Sandakan. Beberapa miscall pada telifon celularku sejak lepas solat Jumuat tertera di telifon celularku. Pulang dari urusan servis motosikal di bengkel, baru aku melihatnya. Tertanya-tanya mengenai siapa yang membuat panggilan, aku membuat panggilan balas.

Kataya dia perlu mengetahui nama khatib solat Jumuat hari ini kerana hendak membuat "cover". Aku kurang faham bahasa kepolisan itu. Namun, aku kira ia bermaksud laporan perkembangan. Aku tanya, apakah khutbah hari ini panas. Dia kata tidak. Kataku suaranya memang panas. Lantas, dia menjawab bahawa memang ada sedikit sahaja panasnya.Sementelahan, katanya, khatib itu seorang anak muda. Tentu panas suaranya.

Aku berharap khatib jumuat hari ini, saudara Bunyamin tidak dicop sebagai khatib yang dalam perhatian. Kebebasan haruslah diberikan kepada khatib untuk menyampaikan khutbah kerana itulah yang akan memaknakan sesebuah khutbah. Tentu sekali kita tidak sudi mendengar pembaca khutbah yang lembek dan longlai.

No comments: