CARI BAHAN

Monday, July 25, 2011

Hormat lagu kebangsaan

Semasa lagu negaraku dinyanyikan, kita disuruh secara tradisi tanpa soal, untuk berdiri sebagai tanda menghormatinya. Jika sedang berjalan ketika itu, hendaklah berhenti berjalan dan berdiri tegak sehingga lagu habis dinyanyikan. Demikianlah yang kita amalkan dalam majlis-majlis rasmi negara dan juga di perhimpunan-perhimpunan pagi sekolah. Sejak zaman kita sekolah lagi kita sudah diajar begitu.

"Tetapi, apakah demikian pula kita menghormati laungan azan yang menjadi syiar agama kita?" aku melontarkan pertanyaan itu kepada seorang rakan guru.

Sewaktu azan dilaungkan, kita yang berjalan tidak pun diajar berhenti dan berdiri tegak. Malah, ada yang bercakap-cakap dan tidak berasa bersalah apapun (bercakap semasa azan memang tidak harampun).

Lantas, daripada mana asal muasalnya budaya menghormati lagu negaraku dengan berdiri tegak kaku ini?

Aku cuba mengandaikan sahaja. Apa yang kutahu dari sejarah yang dilakarkan dalam buku-buku yang pelbagai, sewaktu Jepun memerintah Tanah Melayu, mereka memaksa rakyat menghormati lagi Jepun. Rakyat menjadi takut kalau tidak hormat lagu Jepun kerana jika dilihat oleh askar Jepun ataupu  kapetai Jepun, alamat buruklah nasib. 

Aku kira, itulah asal muasal yang ditirukan oleh pemimpin Melayu terawal yang mencipta aksesori negara merdeka bernama Malaya di satu masa dulu.

Aku hanya menduga....kajian lanjut perlu dibuat.

No comments: