CARI BAHAN

Wednesday, March 09, 2011

Istidraj buat pelaku kezaliman

Buat pelaku kezaliman, Allah perpanjangkan keberadaan mereka di persada kezaliman. Sesetengahnya mankjubkan kita ruang masa yang mereka diberikannya. Ditambah pula wewenang yang mereka miliki selama tempoh itu tanpa digugat. Bahkah, sesetengah pelaku kezaliman itu seperti orang yang sentiasa dikasihi Tuhan kerana kurang atau sedikit himpitan hidup yang mereka rasai. Apa tidaknya? Sebegitu zalim Firaun, disebutkan dalam riwayat bahawa dia tidak pernah bersin kerana dia tidak sakit.

Namun, itu cuma istidraj Allah. Allah limpahkan mereka nikmat duniawi untuk mereka untuk melayakkan mereka dihumban dengan azab ukhrawi kelak. Kekadang, sebelum sampai akhirat Allah telah balasi mereka dengan kehinaan yang menghilangkan segalanya. Itulah pada penghujung kezalimannya. Seorang penguasa zalim berdekad, akhirnya jatuh tersungkur hina. Seorang yang megah dengan penguasaan dunia yang didirikan dengan bantuan kesyaitanan, menghadapi sakarat yang sukar.

Mereka, pelaku kezaliman itu cuna seperti kambing-kambing yang diberi makan rumput hijau oleh tuannya. Tuannya berika rumput hijau kepadannya bukan kerana sayangkannya. Dalam khayalan angan-angan sang kambing, dirasainya tuannya kasihkannya. Dia pun makan sepuas-puasnya sehinggalah dia menjadi gemuk montel. Saat itu tuannya pun mahu menyembelihnya. Di saat pisau semeblihan tuannya sudah di lehernya pun masih dia mengangankan dia disayangi tuannya.

Demikian halnya dengan mereka yang zalim itu!

No comments: