CARI BAHAN

Friday, March 04, 2011

Apalah nasib Sabah!

" Mereka jadikan Sabah hanya sebagai bumi untuk dikuras kekayaannya. Hasil mahsul minyak, hanyak dipulangkan sebanyak 5 peratus kepada negeri. Hasil kelapa sawit disalur keluar dari ladang dengan paip ke pelabuhan dan diangkut ke Semenanjung. Tiada satu pun kilang yang berskala besar dibina di Sabah. Anak-anak Sabah merantau ke Kuala Lumpur. Ramai berkumpul di Johor dan bekerja kilang di sana. Apa salahnya bina sebua kilang besar di Sabah agar anak Sabah tak perlu lagi mencari razeki sejauh itu. Anak Sabah ke Semenanjung bekerja kilang dengan gaji hanya RM1000.0 atau lebih sedikit. Sedangkan, anak Semenanjung datang ke Sabah sebagai guru, tentera, polis dan ketua-ketua jabatan dengan gaji beribu-ribu. Bagaimana pelabur mahu bina kilang besar di Sabah kalau sistem perhubungannya daif. Jalan masih "grable" di sana sini. Di Semenanjung mereka merancang sistem perhubungan mega. Zaman Dr. Mahathir, dirancang untuk buat jambatan bengkok menghubungkan Johor dengan Singapura. Kemudian, Dr. Mahathir juga merancang untuk membangunkan landasan keretapi laju utara selatan. Kosnya mencapai bilion ringgit. Kenapa tak boleh naik taraf jalan raya di Sabah. Kita tak minta landasan keretapi laju dari Sandakan ke Kota Kinabalu. Kalau boleh, buat jalan yang besar dari bandar Sandakan hingga ke Batu 32 sahaja. Sekarang jalannya hanya satu laluan sahaja. Hanya itulah satu-satunya jalan untuk ke Kota Kinabalu atau ke Tawau. Itu pun mereka tak mahu bina. Mana keadilan pembangunan untuk negeri Sabah?", seorang anak Sabah menghuraikan ketidakpuasan hati yang berbuku dalam sanubarinya selama ini.

" Mereka tidak berminat untuk bina kilang di Sabah kerana mereka hanya fikirkan perut mereka. Bina kilang di Sabah, datuk-datuk dan YB yang ada di sana manakan dapat apa-apa...sesebuah kilang yang dibina, datuk-datuk dan YB ini dapat limpahannya...kalau ke Sabah, mana mereka dapat...", dia membuat telahan.

"Bukan kerajaan persekutuan yang bermasalah. Yang bermasalah adalah pemimpin UMNO-BN yang menunggangi kerajaan persekutuan untuk kepentingan diri dan kelompok mereka", aku sendiri menambah.

No comments: