CARI BAHAN

Wednesday, March 09, 2011

Undi Pas masuk syurga.

Kalau pun benar TG Nik Abd Aziz mengatakan "undi Pas masuk syurga", ia samalah dengan seorang yang mengatakan "siapa buat baik masuk syurga". Janganlah pula difahamkan bahawa hanya dengan mengundi pas semata-mata boleh masuk syurga.  Sememangnya untuk masuk syurga, seseorang itu perlu berbuat baik. Namun, di samping berbuat baik, seseorang itu perlu meninggalkan kejahatan dan membetulkan keimanan tauhidnya untuk melayakkannya ke syurga.

Komen-komen mufti Perak yang menyalahkan TG Nik Abd Aziz mengaitkan persoalan undi dengan hukum memperlihatkan jangkitan virus sekularisme dalam dirinya. Jika berbuta sesuatu dalam hidup ini ada bezanya, sama ada baik atau jahat, maka masakan dalam kerja mengundi untuk meilih pemimpin boleh terkeluar daripada logik ini. Tentunya mengundi satu-satu parti dalam pilihanraya berkait dengan kebaikan dan kejahatan. Jika mengundi UMNO itu baik, mengundi PAS itu jahatlah. Sebaliknya, jika mengundi PAS itu baik, undi UMNO pula jahat.

Undi baik masuk syurga. Tapi tak cukup dengan undi sahaja. Kena buat lagi tuntutan yang lain. Samalah juga, tuidak cukup buat baik sahaja untuk ke syurga. Apa nak dipertikaikan dengan seseorang yang mengatakan " undi PAS masuk syurga". Kalau UMNO rasa partinya baik, dia juga boleh kata "undi UMNO masuk syurga". Semua amal kerja dalam dunia membawa kepada salah satu dua tempat sahaja. Sama ada ke syurga atau ke neraka.

No comments: