CARI BAHAN

Saturday, March 26, 2011

Dua pilihan

Allah hanya memberi dua pilihan. Tidak ada pilihan ketiga. Samada menjadi Islam atau kafir. Jadi syakur atau kafur. Tapi...mengapa kita sering memberi pilihan ketiga dalam agama Allah. 

Ketika menjawab persoalan seorang yang tidak mengerjakan solat, kita katakan sesorang yang tidak solat itu masih merupakan seorang Islam. Tetapi Islam yang derhaka. Padahal nabi SAW telah bersabada:

من ترك الصلاة متعمدا فقد كفر جهارا

"Sesiapa yang meninggalkan solat dengan sengaja, maka sesungguhn ya dia telah menjadi kafir yang nyata".
(Hadis Riwayat Tabrani-Daif menurut Albani)


Bukankah Allah dan Rasulnya hanya beri pilihan. Sama ada anda solat dan menjadi orang Islam, tidak solat dan menjadi kafir. Sungguhpun perkataan kafir dalam hadis tersebut punya tafsiran yang dikhilafkan di kalangan ulama, mengapa kita mahu mencari jalan ketiga setelah ternyata menjadi prinsip agama Allah hanya ada dua jalan?

Hadis di atas kalaupun daif menurut Al-Bani, diperteguhkan oleh sebuah hadis yang lain yang Saheh pula menurut Al-Bani. Sabda Rasulullah SAW:

لا تترك الصلاة، فإن من ترك الصلاة متعمدًا فقد برئت منه ذمة الله ورسوله
" Jangan kamu tinggalkan solat, maka sesungguhnya sesiapa yang meninggalkan solat, dia telah terlepas daripada zimmah Allah dan Rasulnya".
(HadisRiwayat Baihaqi- Arnaut mengatakannya daif tetapi Al-Bani mengatakannya Saheh lighairih)

Walau bagaimanapun, banyak tokoh hadis sebelumnya menyifatkan hadis yang pertama di atas adalah saheh seperti Ibn Hajar Al-Asqalani, Ibn Hajar Al-Haitami dan Imam As-Sayuti,




No comments: