CARI BAHAN

Sunday, March 06, 2011

Keris itu pusaka hindu

Orang selalu melambangkan keris itu dengan Melayu. Sebenarnya keris bukan berakarkan Melayu. Jika kita lihat dalam masyarakat Jawa di Indonesia, mereka telah pun lama mengenal keris sebelum Melayu mengenalnya. Keris hebat Si Taming Sari  milik Tun Tuah sebagaimana diriwayatkan dalam hikayat itu pun asalnya adalah kepunyaan seorang pahlawan Jawa bernama Taming Sari. Keris Bukit Siguntang Mahameru yang menjadi pusaka nenek moyang sultan Melaka yang diserahkan kepada Tun Tuah untuk membunuh Hang Jebat itu pula asalnya dari Sumatera. Orang Melayu mana ada keris sebelum itu. 

Barangkali, senjata orang Melayu sebelum senjata keris masuk ke alam Melayu adalah bulu runcing dan parang kontot.

Hari ini, parti nasional Melayu terbesar di Malaysia menjadikan keris sebagai lambangnya. Pernah beberapa waktu dulu, seorang pemimpin pemuda parti Melayu itu menjulang keris sebagai lambang perjuangan bangsa Melayu.

Perlu diketahui bahawa di Indonesia, ada sebilah keris dipanggil Kyai Sengkelat yang dibuat oleh Mpu Supa Mandagri, murid kepada Sunan Ampel. Sunan Ampel dikatakan memberikan sebatang besi kepada muridnya itu untuk dibuat sebilah pedang, tetapi muridnya itu menyalahi arahan gurunya dan membuatnya keris. Sunan Ampel tidak menyukai keris kerana dianggap berakarkan budaya hindu lalu keris itu diserahkan sahaja kepada Brawijaya V, iaitu raja Majapahit yang terakhir.

Memang, dalam tradis melayu dulu kala, keris selalu berkaitan dengan pemujaan. Keris dijaga dengan mandi berlimau dan diasapkan dengan kemiyan. Tradisi syirik ini merupakan warisan daripada kepercayaan hindu yang lebih dahulu bertapak dalam masyarakat Melayu berbanding Islam.

No comments: