CARI BAHAN

Saturday, March 19, 2011

REHLAH ULFAH

Pada mulanya, satu program tamrin di rancang untuk diadakan pada 10-19 Mac 2011 bertempat di Air Terjun Bakong-Bakong, Sapi Nangoh. Namun, dalam mesyuarat beberapa hari lepas, ia dibatalkan dan digantikan dengan satu program singkat yang lain. Rehlah Ulfah. Demikianlah nama program tersebut. Aku sengaja letakkan nama tersebut sewaktu menyusun semula tentatif yang telah dibincangkan bersama antara aku dengan Ust Mat Isa. Program Rehlah Ulfah ini diadakan di RDC Sepilok.

Awal pagi hujan rurun dengan lebat. Sungguhpun agak lewat sampai ke tapak program, setiap peserta yang telah berjanji setia akan menyertainya hadir juga. Sebelum kaunter tiket dibuka di RDC kami sudah sampai. Biarpun hujan, ia tidak menghalang tekad kami untuk berprogram.

Program dimulakan dengan membaca ma'thurat dan kemudian tahsin Al-Quran. Surah As-Saf dipilih untuk dibacakan oleh setiap orang.Kemudian, pembentangan kertas kerja, Aku yang membentangnya dan tajuknya ialah "wahai pemuda...inilah jalan kita". Ia merupakan sebuah catatan oleh Imam As-Shaheed Hasan Al-Banna. Kemudian, berhenti rehat dan solat Zohor. Selepas Zohor diadakan kembara Al-Quran. Ia merupakan aktiviti jalan-jalan sambil menghafaz ayat Al-Quran. Tidak banyak yang perlu dihafaz. 5 ayat pertama daripada surah Al-Hujurat. Sehingga jam 3, apabila ditasmik semula, masih ada yang belum dapat menghafaznya. Menghafaz Al-Quran mungkin mudah bagi sesetengah orang tapi amat sukar bagi sesetangah yang lain. 

Program berakhir pada jam 4.44 petang. Sebelum berakhir, ada sesi penzahiran azam di mana setiap peserta menyatakan azam diri dan untuk jemaah. Program bersambung dengan qiamullail di masjid Al-Fajr pada malam ini.KIra-kira, lepas kuliah Subuh esok barulah dikira tamat program sehari ini. Semoga Allah menambahkan thabat dalam hati kami.

No comments: