CARI BAHAN

Saturday, March 23, 2013

Kampung kami pun tidak selamat!

" Saya tidak dapat memberi sokongan untuk digunakan surau ini sebagai tempat rawatan kesihatan...kampung kami ini pun bukannya selamat", keluh seorang warga yang menghuni kampung air di bandar Lela.  Dia kelihatan kurang senang dengan kehadiran rombongan sukarelawan dari PAS untuk memebrikan khidmat sosial di kampung mereka.

Memang, kalau pembangkang tidak boleh gunakan surau untuk tujuan apa pun. Kalau boleh, untuk solat pun akan dihalang. Namun, setakat ini belum ada selancang itu. Namun, untuk menyempitkan ruang gerakerja kumpulan yang diistilahkan pembangkang, pelbagai halangan dibuat. Padahal, seringkali majlis-majlis bersama pemimpin UMNO-BN dibuat di surau dan masjid. Mungkin mereka lupa bahawa hari-hari dalam hidup adalah putaran yang menjadikan orang di bawah kekadang naik ke atas. Demikian, ramai juga orang di atas terhumban ke bawah.


Orang kampung sering diperdaya dan diugut. Mereka memeliharan kampung mereka dengan sangkaan bahawa kampung air mereka akan selamat di tangan penguasa. Mereka sedar bahawa kampung mereka mungkin diroboh pada bila-bila masa, tetapi jiwa mereka tidak ada penentangan Mmereka memang benar berjiwa mentimun di bawah asakan durian.

Aku mengharapkan bangsaku akan meniru watak bangsa Romawi dalam soal hak dan kebebasan sebagai rakyat.

No comments: