CARI BAHAN

Sunday, March 17, 2013

Katak di atas kiambang

Hari ini dikhabarkan melalui risalah yang disebarkan di masjid-masjid , Ibrahim Ali, presiden Perkasa datang ke Sandakan. Semalam Perkasa menganjurkan solat hajat di masjid As-Syakirin, Indah Jaya (Perkasa menulisnya sebagai masjid Nurushhikin).Sing ini pula akan ada program penerangan di Dewan Masyarakat. Isunya adalah Dalang di Lahad Datu. Ibrahim Ali adalah perasminya.

"Pagi ini ada ceramah Ibrahim Ali di Dewan Masyarakat", aku menyapa Hj. Yusuf seusai solat Subuh pagi tadi.

"Ya?", Hj. Yusuf ketawa." Saya tak minat Ibrahim Ali", ujar Hj. Yusuf.

Entah siapalah yang sudi pergi mendengar penerangan Ibrahim Ali di Sabah ini.  Perjuangan orientasi Melayu tidak laku di sini. Orang Bugis dan Suluk bukan merasakan diri mereka Melayu. Walau namanya pertubuhan Peribumi, sejauh mini yang dilaungkannnya adlah nama Melayu. 

Tambahan, muka Ibrahim Ali itu sudah banyak keluar TV. Pendekya, rata-rata politikus melompat sering keluar TV. Semuanya kini bernaung di bawah UMNO dan mengemis simpati kalau-kalau diberi peluang bertanding mewakili UMNO menentang PR.

Sebagaimana riwayat hidup sejenis haiwan yang sering berenang dalam kolam dann hinggap berdegung memanggil hujan atas sekeping daun kiambang, riwayat politiknya tidak akan melewati sempadan kiambangnya.

No comments: