CARI BAHAN

Wednesday, March 06, 2013

Sabah bukan sejati kepunyaan raja Sulu

Pada zaman dahulu, perairan laut Sulu ini banyak lanun berkeliaran. Tanah besar Borneo Utara di bawah kekuasaan Sultan Berunei. Lanun-lanun perairan Sulu sering membuat kacau ganggu ke atas empayar Sultan Berunei.Pada masa tersebut, di sana telah pun ada pemerintahan Kesultanan yang muncul iaitu kesultanan Sulu.Para lanun perairan tersebut, menurut sesetengah pendapat adalah orang-orang Sultan Sulu sendiri. Kesultanan Berunei sukar membanteras aktiviti perlanunan di wilyahnya. Maka, bantuan Sultan Sulu dipinta. Bukan hebat sangat ketenteraan Sultan Sulu tersebut. Tetapi bak kata orang, baling batu sembunyi tangan. Kalau lanun-lanun itu orangnya sendiri, apalah susahnya raja Sulu untuk membanterasnya.

Kejayaan Sultan Sulu menamatkan gangguan lanun menyebabkan Sultan Berunei menghadiahkan kepadanya tanah daratan di sebelah pantai timur Sabah kepada kesultanan Sulu. Sejak itulah sultan Sulu memiliki kekuasaan atas bahagian yang hari ini dikenali sebagai Semporna, kunak, Sandakan dan Beluran. Tawau pada masa dahulu dikatakan di bawah kekuasaan raja dari puak Tidong yang kemudian terhapus dengan terbentuknya republik Indonesia.

Hari ini, kalau ada individu mengaku Sultan Sulu mendakwa bahawa Sabah ini tanah warisan kesultanan mereka, kita mahu ingatkan meka bahawa asal muasalnya Sabah adalah anah Kesultanan Berunei.Merika dihadiahkan tanah ini oleh Sultan Berunei.

Kalau sejarah mahu ditoleh, bukan separuh sejarah sahaja. Tolehlah sejauh mungkin. Jangan hanya mencari keuntungan untuk diri sahaja.

No comments: