CARI BAHAN

Tuesday, March 05, 2013

Aku bimbang-Krisis Lahad Datu

Tak tahu nak kata apa. Datuk Sri Dr. Ahmad Zahid Hamidi memaklukan 3 jet pejuang F-18 dan 5 buah Hawk digunakan untuk menyerang penceroboh yang berkampung di Kampung Tandou. Tentu sekali serangan tersebut memuaskan hati kebanyakan rakyat Malaysia yang sudah begitu bengang dengan karenah penceroboh yang setakat ini telah membunuh 8 orang anggota keselamatan dan mencederakan beberapa yang lain.

Padan muka para penceroboh Sulu itu. Barangkali demikianlah detap geram rakyat yang terbakar semangat patriotiknya. Serangan dengan menggunakan jet pejuang dan pesawat Hawk tentulah tidak terlawan oleh pasukan penceroboh. Serangan sedemikian juga membawa kepada sifar korban di pihak angkatan tentera Malaysia.

Namun, aku melihat satu kerisauan lain. Pihak luar, khususnya rakan-rakan seperjuangan dan para simpatisan para penceroboh akan melihat serangan tersebut melewati had dan satu kekejaman. Apabila peperangan tidak diwujudkan danalam situasi yang seimbang, pihak yang kurang kelengkapan akan merintih simpati. Kemungkinan simpati diraih tambah adalah besar.

Kebimbangan ini ada asasnya apabila sudah ada suara-suara hati panas dari rantau Filipin yang menyifat tentera Melaysia sebagai kejam. Lebih malang kalau ada pandangan sedemikian yang tersebar di kalangan kaum Suluk yang mungkin simpatisan mereka . Ia amat bahaya dan beresiko. Kemenagan segera yang mahu diraih biasanya menatijahkan implikasi negatif.

Ini hanya sekadar kebimbanganku sebagai rakyat biasa yang menilai perkembangan. Cinta dan patriotikku kepada nusa ini usah dipersoalkan.

No comments: