CARI BAHAN

Friday, March 15, 2013

Politikkan Isu Lahad Datu.

Isu Lahad Datu bukan satu sandiwara. Ituah yang diulang-ulangkan oleh media saban malam. Menganggapnya sandiwara ditafsirkan sebagai penghinaan terhadap pasukan keselamatan. Itulah logik yang diputarkan. Tian Chua bukanlah satu-satunya pemimpin yang memberi komen bahawa isu di Lahad Datu itu adalah sandiwara. Terdapat beberapa pemimpin lain yang mengungkapkan hal yang sama. Antaranya ialah Datuk Lajim yang merupakan MP Beufort, Sabah. Kenyataan beliau tersebut telah dilaporkan oleh media blog tetapi tiada sebarang kurukan ditimpakan ke atasnya sebagaimana yang ditimpakan ke atas Tian Chua.

Mengamati gelagat pemain isu Lahad Datu ini, kita akan merasa tidak faham dengan jalan fikir bermuslihat mereka. Mengapa kemarahan orang-orang itu terhadap Tian Chua terlampau sangat sampai melebihi kemarahan mereka terhadap kumpulan penceroboh? Ironinya, terdapat gesaan agar kewarganegaraan Tian Chua dilucutkan sedangkan kewarganegaraan pemimpin penceroboh tersebut tidak dipertikainkan. Kenapa kewarganegaraan Tian Chua yang mahu dilucut padahal Azzimudie Kiram itu dikatakan merupakan pemegang kad pengenalan warganegara Malaysia yang diberikan di bawah pemerintahan Dr. Mahathir.  Seharusnya desakan agar kewarganegaraan penceroboh tersebut dilucutkanlah yang dikumandangkan.

Apa yang nyata, mereka memang bermqan politik dalam isu Lahad Datu. Ia menjadi kolam ikan politik buat para pengamal politik oppurtunis itu.

No comments: