CARI BAHAN

Monday, March 18, 2013

Berpolitiklah dalam syurga

ISMA terjun dalam politik dan bakal menyerta pilihanraya. Slogannya adalah " undila calon Islam berwibawa".Sekilas pandang, nampaknya ISMA adalah budak hinggusan yang baru hendak mengenal politik kancah demokrasi pilihanraya. Dalam sebuah negara majmuk, masih ada kelompok yan berfikir dalam kotak sempit sendiri.

Ummat Islam di Malaysia hanyalah sekitar 70 peratus. Itupun kalau semua Melayu disifatkan Islam dan ditambah dengan orang Islam dari pelbagai kaum yan lain. Dalam komposisi kemajmukan tersebut, masih lagi ISMA termanggu-manggu dalam politik yang tertutup.

Undilah calon Islam berwibawa.

Bagaimana penduduk Islam kawasan yang tidak ditandingi calon Islam?Perlukah mereka mengundi atau abaikan sahaja hak mengundi mereka?Dosakah jika undi mereka diberikan kepada salah satu calon yang terbaik antara dua calon bukan Islam yang bertanding?

Setahuku, bau politik sebegini pernah direntasi oleh PAS pada tahun 70 an dan 80 an. PAS sudah menganjak meninggalkan politik yang tidak bijak itu. Politik alam syurga loka. Kini ISMA pula yang sedang meladeni politik syugawi itu. Parti kebangsaan, sosialis, dan leberalis hanya ketawa melihat parti yang mahu menyuarakan Islam terpenjara dalam pagar syurga di dunia.

Sebab itu, UMNO gelisah kalau PAS tidak lagi seperti dulu. PAS bukan lagi parti pak lebai. Dikatakan PAS sudah meninggalkan dasar perjuangannya. Diusahakan konflik antara ulama dan profesional agar orang ramai menanggapi bahawa PAS sepatutnya dikuasai oleh golongan ulama sahaja. Ulama menurut kefahaman UMNO adalah pak lebai yang ada di pondok. Biarlah batas PAS hanya dalam perkampungan pondok. Kalau PAS sudah masuk ke universiti, ia sudah mengancam UMNO. Lebih-lebih lagi kalau PAS sudah memasuki kandanh babi. Kini, PAS sudah masuk ke pawagam, kelab malam dan studio nyanyian.

ISMA mau berpatah ke belakang dan mendakwa Islam mereka sebagai suci?

Pergilah berpolitik di syurga!

No comments: