CARI BAHAN

Monday, September 10, 2018

SABAR YANG CANTIK

Sabar yang cantik adalah sabar yang tidak ada dalamnya "syakwa". Dalam Surah Yusuf, sebanyak dua kali diulangkan perkataan itu merujuk kepada sabarnya nabi Allah Yaakob a.s. Pertama dalam ayat 18 dan kedua kalinya dalam ayat 83. Kesabaran nabi Yaakob yang hilang anak tersayangnya Yusuf merupakan kesabaran yang dikatakan cantik. Kenapa Cantik? 

Sabar yang cantik adalah sabar yang tidak cemarkan dengan "syakwa". Syakwa yang menghilangkan kecantikan sabar itu adalah aduan dan rintihan kepada yang lain selain Allah SWT. Jika ia adalah "syakwa "kepada Allah sebagai Alkhaliq, ia tidak mengapa. Nabi Yaakob a.s sendiri membuat syakwa kepada Allah sebagaimana dirakamkan Allah dalam ayat 86, Surah Yusuf:


 قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ 

" Berkata Yaakob a.s, sesungguhnya aku hanya mengadu kedukaan dan kesedihanku hanya kepada Allah dan aku tahun daripada Allah tentang apa yang kalian tidak tahu".

Syakwa juga ada dibuat oleh nabi-nabi lain. Nabi Nuh, misalnya telah buat "syawa kepada Allah. Ketika dakwahnya ditolak kaumnya, dia mengadu kebejatan mereka dan minta agar diturunkan hujan. Nabi Musa juga buat syakwa. Peristiwa di padang ragut Madyan mengingatkan kita rintihan nabi MUsa sewaktu di bawah pohon pinggiran padang ragut. Nabi Muhamamd SAW sendiri buat rayuan dan rintihan kepada Allah sewaktu balik dari Taif. Bila dakwanya ditolak warga Taif.

Maka , Syakwa kepada Allah itu tidak menafikan sabar yang cantik. Adalah salah jika seseorang berkeras tidak mahu mengadu kepada sesiapa sekalipun Allah kerana kononnya hendak sabar. Sabar nabi Ibrahim yang digambarkan tidak mahu mengadu kepada Allah semasa dalam masa lontaran masuk ke api adalah cerita yang tidak berasas. Betentangan dengan nas dan watak nabi Ibrahim yang digambarkan dalam ayat-ayat lain.

Maka, jika sabar itu dipalit dengan "syakwa" kepada selain Allah, hilanglah hebatnya. Kepada rakan taulan dan sahabat handai, maka hilanglah cantiknya. Seorang yang sakit, pergi mengadu kepada doktor untuk dapatkan ubat, dia masih dikira sabar selagi tidak megeluh dan merintih. Cuma sabar cantiknya sudah hilang. Jika mengeluh dan merintih, memang tidaklah dia orang yang sabar.

Jika "syakwa " dibuat kepada orang yang tidka boleh menolong, memang tiadalah pahala sabar. Itu bukan "syakwa ila" tetapi "Syakwa bihi". "Syakwa bihi" dalam apa keadaan pun tidak boleh diterima. ia meluputkan terus sifat sabar pada seseorang.

Hari ini, ramai orang persiakan pahala sabar yang mungkin diperolehinya, Dengan sarana media sosial yang canggih manggih hari ini, seseornag itu membuat "syakwa " di sana. Syakwanya itu entah kepada siapa sahaja. Ramai bergentayangan di media sosial. Mereka sekadar membaca keluhan dan rintihan tersebut dan tidka bisa berbuat apa-apa. Maka alangkah ruginya seorang yang menjadikan laman sosialnya buat meluahkan aduan.




No comments: