CARI BAHAN

Wednesday, September 12, 2018

KURANG BUKTI BUKAN TANDA TIDAK SALAH

Kurang bukti untuk satu-satu kesalahan adalah satu tanda rahmat Allah SWT. Banyak pelaku jenayah yang tidak dapat didakwa kerana kurang bukti. Tidak didakwa bukan bererti tidak melakukan kesalahan. Banyak orang yang buat salah tetapi tidak dapat dibuktikan. Ada orang , umum tahu dia seorang ahli maksiat, tapi orang tidak ada bukti perlakuan maksiatnya. Kes seperti ini banyak terjadi dalam masyarakat. INi semua adalah tanda rahmat Allah SWT yang luas. Kalau setiap kesalahan dapat dibuktikan dengan lengkap, bayangkan, apa akan jadi. Tidak ada orang yang akan selamat dari hukuman.

Sebab itu kita perlu meyakini satu perkara. Sesiapa yang terlepas daripada hukuman di dunia, di akhirat pasti dia akan diperhitungkan. Namun, mungkin dia diampunkan juga.

Khabarnya, DS Najib, bekas Perdana Menteri Malaysia tidak dapat didakwa untuk kesalahan-kesalahan yaqng dikatakan atasnya. Ini kerana kurang bukti. Ramai tahu apa masalahnya. Masalah 1MDB dikaitkan dengannya tetapi dia masih tidak dapat dibuktikan dalam kes-kes besar melibatkannya.

DS Annuar Musa, bekas pengerusi Mara juga tidak dapat didakwa kerana bukti kurang. Bekas Pengerusi Mara, Bekas Pengerusi YPEIM juga ada buat masalah. Mereka patut dihukum. Hendakl hukum kena dibuktikan bersalah. Di situlah masalahnya. Kurang bukti. Bila kurnag bukti, jangan kata orang itu tak buat salah. Cuma kurang bukti. 

Hukum dunia perlukan bukti. Hukum akhirat pun sama. Manusia yang menuduh di dunia ini lemah dalam mencari bukti. Allah tidka lemah. Di akhirat, anggota tubuh badan sendiri akan jaid saksi. Memang tak larilah si pesalah. Buat salah, kulit, tangan dan anggota lain jadi saksi kesalahannya.

Tapi ini dunia. Dunia ini banyak benda yang kita boleh sembunyikan. Malam semalam berzina, siang boleh pakai jubah dan serban. Orang hormat bagai wali Allah. Masa dulu , masa muda-muda jahat piang. Kini masa tua, jadi baik dan orang tak tahu kisah masa mudanya. Curi duit juta-juta dan bilioan-bilon . Pecah amanah. Lepas itu derma sana sini. Masyhur di mata ramai sumbangan derma itu sampai dikata orang dermawan. Orang tak tahu. nak buktikan pun susah. Selamatla di dunia. Akhirat jangan harap.

Sebab itu kita imani hari akhirat. kalau kita imani hari akhirat, kita rasa lega sikit. Orang jahat itu, biarpun selamat di sini, di sana nanti dia akan dihakimi Tuhan yang Maha bijaksana.

No comments: