CARI BAHAN

Tuesday, September 04, 2018

Kononnya Humanity



Mereka yang " so called humanity" begitu tersentuh dengan hukuman 6 kali rotan yang dikenakan ke atas pesalah lesbian di Terengganu. Macam-macam alasan diberikan. Memalukan, dipukul depan ornag ramai. Kata mereka. Ada pula yang kata pukul dibahagian tulang yang boleh mencederakan. Sebenarnya, mereka bukan mahu tegakkan humanity. Mereka cuma tudak suka kalau sesuatu syiar agama ditegakkan. Agama Islam maksudku.

hari itu, masa orang Islam buat korban lembu, mereka ungkit pasal menjaga hati kaum beragama hindu. Jaga perpaduan kaum. Mereka kendurkan kritikan dengan menyarankan agar jangan sembelih lembu di khalayak ramai. Mereka bukan nak jaga kebajikan lembu itu atau menjaga hati dan perasaan penganut hindu. Mereka cuma berbulu kalau lihat atau dengar satu syiar Islam ditegakkan di tengah masyarakat. Mereka suka mencabar nilai-nilai yang telah diamalkan dalam Islam.

Hukum rotan  adalah satu bentuk hukuman dalam hudud Islam, Kalau hukuman rotan dalam kes-kes penal code, mereka diam dan tidak bantah. Ia tidak ada kaitan dengan Islam. Biarpun hukuman rotan itu sangat menyeksakan, mengoyakkan kulit dan meninggalkan kesan seumur hidup, mereka tidak terasa hendak membantah. Tapi kalau itu hukuman Islam, mereka suka mengkritik, menyindir dan merendah-rendahkan. 

Ini penyakit apa namanya? 

Kalau bukan "nifaq" apa lagi yang boleh disifatkan? Penyakit ini amat bahaya bila hinggap dalam hati orang Islam. Jika ia hinggap dalam hati orang kafir, dia akan memusuhi Islam. Itu tidka menghairankan kerana begitulah watak orang kafir.

Yang musykil dan merimaskan, bila ia datang daripada orang yang mengaku Islam. Islam tapi tidak senang dengan syiar-syiar Islam. Senang dan bangga pula dengan syiar-syiar kaum penderhaka Allah. Mempertahankan kesongsangan dalam agama dan amalan masyarakat.

No comments: