CARI BAHAN

Tuesday, September 04, 2018

Para Pejuang Enau Dalam Belukar

Aku pernah menyaksikan gelombang tahun 1998. Ketika itu aku baru keluar Universiti. Ekonomi Malaysia terhimpit. Politik pun bergolak. Anwar Ibrahim dipecat dan dimalukan. Kemudian dipenjarakan. Demonstrasi meletuskan di Ibu Negara. Waktu itu aku ada di KL. Kerja sana sini tak menentu. Pernah kerja sebagai mail dropper. Kemudian kerja mengajar tuisyen Quran di rumah orang. Dalam keadaan itu aku menyaksikan api yang menyala di dada kota. Aku pernah menjengah ke rumah Anwar Ibrahim sejerus dia dipecat dan sebelum ditangkap. Aku pernah berlegar di Dataran Merdeka, Pasar Seni dan Masjid Negara. Mengambil gambar suasana demonstrasi. 

Aku dengar nama-nama hebat masa itu. Tian Chua yang berani duduk bersila depan lori polis. Aku dengar nama Malik Hussain. Aku Dengar nama Roslan Kasim. Saifuddin Nasutian, Ghaus, Hisyamuddin Rais dan ramai lagi. Termasuk Ezam Mohd Noor.

Aku tak dengar nama Abdullah Sani. Tidak dengar nama Rafizi Ramli. Tak kenal juga orang-orang abru dalam AMK yang hari ini bersuara lantang. Mungkin wkatu itu mereka masih di sekolah menengah. Mungkin juga waktu itu sedang belajar di universiti dekat London atau USA.

Aku bukan ahli PKR. Aku ahli Pas. Tapi aku adalah saksi peristiwa. Aku melihat peristiwa hari itu dan juga hari ini. Aku tidka bisa dibohongi dengan bahasa lembut gusi melebihi lidah.

Kini, aku lihat banyak yang gugur kecundang. Duli berdiri genggam penumbuk ke langit, hari ini terkulai longlai. Ada yang dulu kawan setia, kini musuh pembenci kepada Anwar Ibrahim. Ezzam itu hero reformasi masa itu. Kemudian dia jadi musuh Anwar. macam tu juga Roslan Kasim. Lokman Nor Adam pun sama. Dia jadi pendokong UMNO. Ada yang jadi PSM macam Chegu Bad. Macam-macam ragam. Itulah politik. Satu seni serba mungkin. jangan heran! Terimalah ia sebagai satu hakikat hidup.

Orang yang pernah belajar dari masa lalu tak akan hairan. 

Hari ini dalam PKK nampak macam ada kocak yang merecikkan air. Rafizi Ramli berkencan mahu menjadi timbalan Presiden parti dan mahu menyingkirkan Azmin. Kelihatannya Rafizi ramli agak terdesak dan menggunakan dakwaan yang tidak bersifat setiakawan. Dia mentazkiah dirinya. Mengasiosasikan dirinya dengan kesetiaan dan menafikan buat Azmin.

Ini politik. Esok-esok, kita akan lihat bagaimana coraknya. Hari ini kita baru menyaksikan gelagat. Cerita belum tamat.

No comments: