CARI BAHAN

Monday, September 24, 2018

Antara Mahad Tahfiz dan Kilang Arak

Bala apa yang menimpa agama ini? Orang yang diamanahkan menjaga agama berbuat khianat. Seorang pengetua Mahad Tahfiz yang misinya melahirkan generasi hafaz Al-Quran ditangkap atas tuduhan meliwat 9 pelajarnya sejak belasan tahun lalu. Bagaimana boleh terjadi demikian?

Kalau superviser kilang yang buat kerja ini, tidak menghairankan. Ini Pengetua Tahfiz. Benar-benar menconteng arang di muka agama Islam. Kelakuan buruk yang dilakukan oleh "akabiruddin" adalah sangat merbahaya. Bukan sahaja dia yang rosak. Bukan sahaja pusat pendidikannya yang rosak. Wajah agama turut diconteng.

Sebab itu, usul menutup mahad tahfiz sedemikian memang wajar. Orang yang macam ini perlu disenarai hitam terus daripada mengusahakan pusat pendidikan apa pun. Dia tidak boleh lagi dibiarkan hidup bersama manusia ramai. Dia perlu diasingkan! Kalau taubatnya diterima pun, dia tidak patut lagi diberi peluang bersama-sama anak-anak muda yang sedang membagunkan citra masa depan mereka. Kalau nak kerja, kerjalah dengan para monyet dan kera. Jadi penjaga pusat rehabilasi orang utan layak untuknya. Itupun kena pantau. Kalau-kalau silap hari bulan, diliwatnya para orang utan.

Ceh, sungguh merungsingkan wujudnya manusia sedemikian.

Satu hal yang lain, ada orang membuat ayat sarkastik. Pusat tahfiz ditutup kerana bermasalah. Kilang arak dbiarkan beroperasi sungguhpun sudah 9 orang mati gara-garanya. Ia memang tidak wajar. Kilang arak dalam negara adalah maksiat dan perlu ditutup. Namun soal mahad tahfiz bukan bandingan dengan kilang arak. Kilang arak beroperasi, masyarakat tetap memandang kewujudan sebagai sebuah organisasi maksiat dalam negara. Namun kewujudan mahad tahfiz yang menyimpan para pengetua bangsat, ustaz ustazah durjana, bukan sahaja mencemarkan organisasi. Ia mencemarkan kesucian Islam. 

Tindakan dan kawalan terhadap mahad tahfiz yang semacam ini lebih perlu dikeraskan berbanding tindakan ke atas kilang-kilang arak.

No comments: