CARI BAHAN

Sunday, March 30, 2014

Kisah Keretaku Dicuri (3): Melancong Ke Labuan.

Ini kali pertama aku menjejaki kaki ke Menumbuk. Memandu kereta dari Kota Kinabalu ke Menumbuk memalui jalan Papar lama, adalah kali kedua buatku. Masa Himpunan Hijau dibuat di Beufort dulu, aku pernah susuri jalan itu bersama anak isteri. Teta[i hanya sekadar sampai di Beofort dan berkumpul bersama sahabat-sahabat yang lain di perkarangan rumah Datuk Lajim bin Ukin.

Kali ini saya mencuba sendiri untuk menerjah sampai ke Menumbuk. Rupanya Menumbuk ini lebih kurang Kuala Kedah, tetapi ia lebih terpencil berbanding Kuala Kedah.  Bedasarkan peta dari google maps, aku mendpaat tahu bahawa Menumbuk sebenarnya terletak di kuala sungai Klias. Di situlah terletaknya sebuah jeti di mana terdapat feri dan juga bot-bot laju yang membawa orang ramai ke Labuan, Brunei dan juga lain-lain pulau pelancungan.

Aku membeli tiket feri yang berharga RM2.50. Keretaku aku parkir di bawah rumah seorang warga dengan bayaran RM10.00. 

Perjalanan dengan feri sangat lambat. Serasakan lebih daripada 2 jam. Feri memang besar dan ada perkhidmatan mengangkut kereta bersama. Namun, mengangkut kereta ke Labuan memerlukan tempahan beberapa hari sebelum dan tidka boleh dibuat sepontan. Harganya, menurut catatan di kaunter, adalah mengikut saiz.

Di atas feri memang ramai penumpang. Tempat duduk kurang. Ramai melepak di tepi dinding sekeliling feri dan ada yang bertenggek di tepi pagar sambil memandang ke laut lepas. Angin bertiup sepoi-sepoi dan sebenarnya, jika kita terburu-buru, ia sangat santai.

Feri Menumbuk-Labuan
Aku sampai bersama anak dna isteri sekitar jam 12 tengahari. Keluar dari jeti feri kenderaan itu, kami singgah di sebuah restotan mamak dan makan tengahari. Selepas makan tengahari, aku melilau sana sini cari tempat sewa kereta, tapi tidka jumpa. Lantas, aku tanya mr.Google. Dapat beberapa nombor, aku dail tetapi semuanya memaklumkan kereta sudah habis disewa. Sambil itu, kami menyusur mencari hotel. Jauh berjalan kaki mengheret beg, tidak jumpa hotel yang boleh  kami menginap. Penuh.

Hinggalah ketemu sebuah hotel yang agak jauh ke tengah bandar, namanya Skyglobal. Di situ ada bilik kosong. Ingat harganya RM98.00 tetapi rupanya RM128.00. Sudah terbayar, terus sahaja. Maka, disitulah kami check in. Aku terus membuat search di google dan akhirnya bertemu nama sebuah syarikat iaitu, Syarikat Harmoni yang ada menyediakan khidmat sewa kereta. Telifon dan akhirnya dapat sebuah kereta. Aku pilih kancil sahaja. Harganya RM60.00

Maka dengan kereta itulah kami menjelajah Pulau Labuan sekadar yang terdaya.


No comments: