CARI BAHAN

Saturday, March 29, 2014

Kisah Keretaku Dicuri (1): Di depan hotel Adel.

Pulang dari melancong ke Labuan bersama anak dan isteri, kami mengambil keputusan untuk menginap semalam di hotel Adel, Putatan. Perjalanan pulang dari Menumbuk dilambaqtkan oleh hujan yang lebat sepanjang perjalanan. Sebab itu, kami kelewatan tiba di Kota Kinabalu. Kalau awal sampai, mungkin kami teruskan perjalanan dan menginap di Kundasang. Namun, memang sudah tersurat dalam perjalanan kali ini saya akan kehilaangan kereta saya. Kereta Waja yang telah saya beli masa bujangan, tahun 2005. 

Setelah parking kereta dan check in hotel, aku bersama isteri dan anak naik ke atas. Selepas mandi, aku mengajak anakku Zamila Salsabila untuk keluar solat di masjid daerah Putatan. Kami pergi solat di sana dan hujan agak lebat. Selepas selesai solat jamak taqdim maghrib dan insya, kami pun balik semula ke hotel.Aku terasa sangat penat. Masuk ke bilik, aku berbaring menghilangkan lelah. Isteriku mahu turun ke bawah dan ke kedai KFC yang terletak bersebelahan dengan hotel Adel. Zamila Salsabila ingin mengikut. Isteriku mintakan kunci kerataq kerana katanya mahu dapat air mineral dalam bonet kereta. Aku serahkan. 

Tidak lama, mereka pun naik semula dengan ayam KFC. kami makan bersama. Sesudah itu, kami bercadang untuk turun dan pergi berjalan-jalan ke bandar Kota Kinabalu. Kami pun  turun dan aku mendahului. Sampai di tempat di mana aku letak kereta tadi, alangkah terkejutnya aku. Keretaku tiada di tempatnya. Aku panik juga. Isteriku juga panik. Segera, kami mengadu kepada kaunter hotel dan menyatakan mahu buat laporan polis. Mujur, pihak hotel prihatin dang menyuruh seorang pekerjanya menghantarkan kami ke balai polis berdekatan, iaitu balai polis Putatan. 

Di sana, laporan polis dibuat. 

Aku memang serba tak kena. Aku pujuk hatiku agar bersabar. Aku bacakan ayat-ayat Quran agar hatiku pulih. Kesayanganku kepada kereta waja itu memang tidak diragukan lagi. Bertahun-tahun aku membelainya dan menjaganya.

No comments: