CARI BAHAN

Tuesday, March 11, 2014

Berkhayal mengenai Tragedi MH370

Ini hanyalah sebuah khayalan. Jangan percaya. Jangan salahkan aku kerana berkhayal sampai ke tahap ini. Memang khayalan tidak punya sempadan. Khayalan juga bukan satu jenayah.

Kapal terbang MH370 yang hilang itu memang membingungkan ramai orang. Ada yang kata ia tenggelam di laut. Ada yang kata ia telah dirampas pengganas. Malah, tidak kurang juga yang mengatakan ia disembunyikan oleh jin.

Hari itu tiba-tiba heboh dalam media massa mengatakan pihak kerajaan Malaysia telah mendapat panggilan talifon dari kumpulan pengganas dari negara Ukraine. Mereka mendakwa kapal terbang MH 370 yang dicari di merata tempat itu telah didaratkan oleh mereka di satu tempat rahsia di Asia Tengah.

Semua penumpang dalam tebusan mereka. Mereka meminta kerajaan Malaysia menunaikan permintaan mereka. Permintaan mereka itulah yang menggemparkan dan bertambah gempar bila digempartambahkan oleh media massa seperti RTM dan TV3.

Wakil kumpulan yang belum dapat dipastikan itu menuntut supaya DS Anwar Ibrahim dibebaskan dari hukuman yang telah dijatuhkan oleh Mahkamah Rayuan. Jika kerajaan Malaysia mahu kembali Kapal terbang beserta penumpangnya, DS Anwar Ibrahim hendaklah dibebaskan.

Tuntutan itu memang luar biasa. Segera, media massa menanamkan tanggapan di kalangan rakyat bahawa DS Anwar Ibrahim sebagai dalang tebusan itu. Beliau telah merancang semua itu demi membebaskan dirinya.

Rakyat jadi marah kepadanya. Sungguh tega DS Anwar Ibrahim melakukan demikian demi kepentingan dirinya. Kesannya, PRK Kajang yang diadakan memperlihatkan kemenangan besar calon BN. Reputasi Anwar dan PR jatuh merudum.

Kerajaan telah dilihat bertanggungjawab bila sanggup mendorong keputusan pembebasan DS Anwar dalam rayuannya kemudian dari itu. Itulah yang menjadikan kemenangan BN dalam PRK Kajang.

Maka, untuk beberapa lama, DS Anwar Ibrahim mendapat cemuhan dan terbunuhlah potensi politiknya. Survival politik UMNO Pun dapat disuntik tenaga baru.

Tetapi, bak kata pepatah, masakan bangkai gajah dapat ditutup dengan lalang sehelai. Akhirnya, pecah juga rahsia. Rupanya kejadian tebusan MH370 itu adalah sebuah drama yang diadakan itu proses "killing" yang begitu "high profile".

Ia adalah sebuah skrip terhebat yang dilahirkan oleh APCO.

Ini hanya sebuah khayalan. Jangan percaya. Tulisan ini tidak mengganggu siasatan sekarang kerana ia hanya khayalan. Khayalan tidak punya sempadan. Khayalan boleh jadi sebuah dongeng.

Oleh itu, jangan percaya dan lupakan sahaja. Ia hanya untuk latihan mempertajamkan otak.

No comments: