CARI BAHAN

Saturday, January 19, 2013

Taraf kerakyatan

Dr. Mahathir secara sinis mencabar disiasat pemberian kerakyatan kepada lebih sejuta pendatang asing sbelum merdeka. Cabaran sinis itu adalah bagi mempersoalkan dakwaan ke atasnya yang dikatakan telah meberikan kepada kira-kira 200 000 pendatang asing di Sabah taraf kerakyatan semasa zaman pemerintahannya. Dr. Mahathir cuba mengaitkan antara apa yang dibuatnya dengan apa yang dibuat oleh Tunku Abdul Rahman. Jika Tunku Abd Rahman berikan hak kerakyatan kepada kaum lain di awal kemerdekaan, maka apa salahnya dia berikan hak kerakyatan kepada pendatang asing di Sabah pada zamannya.

Dr. Mahathir ini memang tidak betul. Mengapa disamakan zaman awal kemerdekaan dengan zaman sesudah kemerdekaan. Sebelum merdeka, orang Melayu pun belum ada IC. Ic hanya diberikan bila Tanah Melayu sudah merdeka. Kalau yang dikatakan pendatang asing di Sabah itu memang yang sudah puluhan tahun di Sabah, hanya tiada IC, itu tidaklah mengapa. Namun, saksi lokasi akan mendapati hal yang berlaku adalah pendatang yang baru membanjiri perairan Sabah. Motifnya pula adalah untuk memenangi pilihanraya.

Apapun, miski yang dibuat Dr. Mahathir itu salah, dari satu sisi pandangan, ia memberi keuntungan jangka panjang kepada kekuatan rakyat. Generasi baru yang menggantikan, akan menjadi warga yang merdeka dan bebas.

No comments: