CARI BAHAN

Friday, January 11, 2013

Hanya Allah Tuhan Sekelian alam.

Ramai juga orang yang kebingungan dalam meleraikan isu penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam. Lantas keluarlah pelbagai kenyataan yang mana pada satu tahap, kelihatan memperakukan ada Tuhan yang lain selain bernama Allah.  Beralasankan takut nama Allah disalahguna, maka nama Allah dilarang diguna oleh bukan Islam. Sedangkan, salahguna nama Allah banyak juga berlegar dalam masyarakat Islam. Ada kalangan penganut Islam sendiri yang mengungkapkan kalimah Allah tidak pada tempat yang sepatutnya. Sebagai contoh, ada kalangan sufi yang mengatakan "anal haq" yang menjelmakan Allah dalam semua wujud. Namun, hal ini tidak pula ditafsirkan sebagai salahguna nama Allah oleh pihak yang takut nama Allah disalahgunakan oleh orang bukan Islam.

Orang Kristian, khususnya berbangsa Arab telahpun menamakan Tuhan sembahan mereka sebagai Allah jauh sebelum nabi Muhammad dibangkitkan dan membawa Islam yang dibersihkan dari kesyirikan. Adalah tidak munasabah untuk kita menafikan hal mereka itu bertaabbud dengan nama Allah, sekalipun mereka tersasar kepada trinity. Akidah yang tercemar kaum kristian itu tidak menjadikan mereka patut menamakan Tuhan mereka dengan nama yang lain. 

Dalam Al-Quran, Allah SWT menyuruh nabi menyeru kaum nasrani agar bersepakat dengan orang Islam di atas kalimah yang satu, iaitu bertuhankan Allah. Sekalipun mereka berat untuk menerima kenabian Muhammad, memadilah untuk langkah mendekatkan jika mereka sanggup mengakui Allah sebagai Tuhan dan tidak mensyirikkanNYa.

Siapa yang merasakan Allah miliknya, ketahuilah bahawa Allah adalah sebuah nama agung yang menjadi dambaan setiap makhluk bertuhan. Hatta ikan, pepohonan dan batu batan mengungkapkan kalimah Allah!.

No comments: