CARI BAHAN

Sunday, January 20, 2013

NAJIS JAHILIYYAH

Ketika berjuang, masih kedengaran semangat kemelayuannya. Perjuangan Islam tidak harus sama sekali diwarnai dengan perjuangan kemelayuan. Jika Melayu menjadi dendangan, sekalipun seirama dan senada dengan perjuangan Islam, hilanglah kesucian perjuangan. Betapa ikhlas, kalau namanya demi Melayu, itu tetap najis jahiliyyah yang dijunjung dalam perjuangan. 

Soal perjuangan atas nama Melayu ini telahpun menjadi ramuan parti kebangsaan Melayu sejak sekian lama. Setelah umat Melayu celik mata dan cahaya Islam menusuk dalam qalbu, ledakan semangat Kemelayuan tidak lagi menggegar. Sudah tentu keadaan ini melahirkan kegentaran buat para pendokongnya, memikirkan kelangsungan yang kian bertabrakan.

Masih ada penganut perjuangan Islam yang menyimpan najis jahiliyyah tersebut dalam relung dadanya sebagai barang pusaka saka. Lalu, pada saat yang dijanjikan, meledaklah selogan IMR. IMR itu adalah syirik perjuangan. Puluhan tahun meladeni perjuangan tidak menjadikan seseorang itu pasti bersih daripada syirik perjuangan jika dia tidak berusaha mendalami ilmu perjuangan Islam yang merangkumkan ilmu dan tarbiah.

Sebagaimana seorang penganut Islam mungkin masih mengamalkan khurafat dan syirik, maka demikianlah penganut perjuangan Islam. Anggota perjuangan Islam, jika masih memikul selogan kemelayuannya, kecinaannya ataupun kemamakannnya, maka dia menanggung syirik perjuangan yang merupakan najis jahiliyyah.

No comments: