CARI BAHAN

Sunday, January 27, 2013

Bukan semangat perkauman.

Seharusnya, seseorang yang telah menyertai mana-mana parti dalam Pakatan Rakyat, pengenalan berdasarkan bangsa sudah tidak diberikan perhatian olehnya lagi. Baik yang menyertai DAP, PKR maupun PAS. Ketiga-tiga parti utama Pakatan rakyat tersebut bukanlah parti kebangsaan. Selama lebih 50 tahun, fomula pemerintahan di Malaysia adalah penggabungan parti-parti berasas kaum menjadi sebuah Parti Barisan Nasional. Selama tempoh tersebutlah fikiran rakyat sudah dicanai bahawa perpaduan yang utuh adalah dengan menyatukan pelbagai kaum melalui wadah parti kaum masing-masing.

Ketika timbul isu kesilapan kiraan undi dalam CEC yang diadakan DAP baru-baru ini, media massa cuba membakar semangat perkauman dengan mengatakan calon kaum Melayu telah tersingkir. Untuk meredakan perassan orang Melayu dalam DAP, maka kesilapan kiraan undi telah diperbetulkan. Dalam hal ini, media massa, khasnya TV3 cuba mempersoalkan pula kedudukan kaum-kaum lain dalam DAP. Diambil statement seorang ahli parti berbangsa India yang tidak puas kerana kedudukan kaum India tidak diberi perhatian dalam DAP.

Media Massa masih bebal dengan jalur pemikiran berasaskan perkauman. Dunia politik harus melakar corak baru dengan mengenepi perbezaan berasaskan kaum. DAP diasaskan dengan tidak mempertimbangkan perbezaan kaum. Kalau orang Cina banyak dalam DAP, itu janganlah dijadikan hujjah mengatakan DAP parti kaum Cina. Sebuah parti dalam Pakatan Rakyat akan didominasi oleh kaum mana yang ramai menyertainya. Namun, perasaan kebangsaan perlu disingkirkan.

No comments: