CARI BAHAN

Thursday, January 31, 2013

Sayangkan perjuangan Pas yang lalu?

Seorang pemuda UMNO menyatakan:"Saya, sesungguhnya sayangkan Pas yang dulu...Pas yang dulu ikhlas", 

"Pas yang dulu dan Pas yang sekarang dipimpin oleh orang yang berlainankah?tanyaku kehairanan.

"Pas yang dulu perjuangkan daulah Islam, rela berjuang sendiri dan tidk bersekongkol dengan DAP", katanya lagi.

" Lantas, kenapa pada masa itu kamu tidak menyertai perjuangan Pas tetapi memilih perjuangan UMNO?', aku menempelak.

" Saya memilih antara UMNO dan PBS, antara dua parti itu, masa depan Islam di Sabah lebih terjamin di bawah UMNO, Pas tiada kekuatan", katanya selanjutnya.

" Mengapa tidak kamu menjadi pejuang Pas masa lalu yang memberikannya kekuatan?", aku mengingatkan.

Sekarang, memang bahasa orang UMNO begitu. Mereka kata mereka sayangkan Pas dan perjuangannya. Mereka kesal kerana Pas meninggalkan perjuangan mulianya dan menjadi alat kepada DAP. Ironinya, sewaktu Pas dengan perjuangan mulianya yang disebut-sebutkan itu, orang UMNO yang sama itulah yang menentang Pas. Mereka enggan mendokong perjuangan Pas. 

Lalu, pada saat Pas duduk semeja dengan DAP, mereka mula gelisah dan mula mengusik Pas dengan mengimbau kenangan masa lalu. Dikatakan Pas dan perjuangan masa lalunya itulah yang murni dan mulia.

Huh!

Kalau Pas tidak bersatu dengan DAP, masakan mereka mahu melihat Pas. Mereka hanya berbasa basi mengatakan Pas punya perjuangan mulia yang dikorbankan. Mereka tidak pernah pun menganggap mulia perjuangan Pas. Kalau mereka anggap perjuangan Pas mulia, sudah tentu mereka menyokong Pas di saat mereka kena buat pilihan antara UMNO dan Pas.

Sekarang bukan masanya untuk bernostalgia. Pas sudan menempa kebijakannya sendiri. Strategi dan wawasan Pas bukan ditentukan oleh para pemimpin UMNO. Pemimpin Pas lebih maklum ke arah mana hendak dibawa Pas. Kalau orang UMNO mahu Pas masa lalu, jadikan sahaja UMNO yang didokongnya itu semacam Pas masa lalu.

Kalau sudah sayangkan Pas, sayangkan Nik Aziz, percayalah kepada kemampuannya. Orang yang paling kuat menyokong Pakatan Rakyat adalah Nik Aziz. Bagaimana mungkin dalam keadaan anda mengatakan sayangkan Nik Aziz, anda menafikan kebijakan kepimpinannya. Anda tidak tsiqah dan wala' kepadanya. Nik Aziz lebih bijak berpolitik dari anda. Kagum dengannya, ikutlah dia.

Jangan cakap tidak serupa bikin.

No comments: