CARI BAHAN

Wednesday, January 09, 2013

Kalimah Allah kembali bersiponggang

Suara-suara merebuti Allah sebagai Tuhan sembahan kembali kedengaran. Ada kalangan umat ISlam yang bertegas bahawa nama Allah adalah milik ekslusif orang Islam. Ada sebahagiannya berlapang dada dan mengatakan bahawa Allah adalah nama Tuhan yang telahpun terpakai oleh pelbagai penganut sejak zaman berzaman. Isu in kembali memanas di persada negara dan menjadi isu politik. Sifat mendabik dada sebagai pembela agama kembali mekar dalam dada beberapa individu dan pertubuhan. Disangka bahawa mempertahankan kalimah Allah sebagai hak ekslusif orang Islam merupakan jihad.

Para ulama yang diberikan basirah telah banyak menjelaskan bahawa kalimah Allah itu telah pun digunakan secara meluas. Ia kalimah yang dirujuk sebagai Tuhan sejak zaman nabi Adam lagi. Cuma, kerana pertukaran zaman demi zaman, maka timbullah pelbagai salah faham tentang Allah.  Allah tidak lagi difahami sebagaimana hakikatnya. Kristian melihat Allah dalam akidah trinitynya. Manakala Yahudi melihat Allah dalam konteks bapa Uzair. Malah, agama yang muncul terkemudian dari Islam seperti Sigh, Qodiani dan seumpamanya, juga mendakwa bertuhankan Allah.

Orang Islam yang sekian lama berbangga dengan nama Allah sebagai Tuhan mereka itu pun bukan semuanya kenal Allah. Sebab itu lahirnya terma "makrifatullah" dalam pengajian ilmu tauhid. Persoalannya kerana masih ada kalangan muslim yang tidak kenal Allah sekalipun menyebut Allah sebagai Tuhan. Maka, apa nak dihairankan jika Allah dalam kacamata kristian disalahtanggapi?

Itu bukan alasan untuk menghalang mereka menggunakan kalimah Allah. Perjuangan para pencinta Allah ialah menjelaskan siapa Allah yang sebenar. Bukan menghalang orang bertuhankan Allah kerana takut salah anggap terhadap Allah.


No comments: