CARI BAHAN

Wednesday, January 09, 2013

Menerima bukan Islam dalam perjuangan ISlam

Satu hal yang dapat difahami dari sirah nabi ialah bahawa tentera jihad Islam tidak semestinya Islam. Jika ada orang kafir yang mahu membantu perjuangan Islam, penyertaannya itu diterima. Dalam perang Hunain, nabi SAW meminjam senjata dari seorang taukeh senjata yang masih musyrikin. 

Peristiwa Zati Anwat juga menunjukkan kepada kita bagaimana sebahagian sahabat muallaf yang akidah mereka masih diselubungi kesyirikan menyertai gerombolon askar nabi SAW menuju ke medan Hunain. Mereka tega meminta kepada nabi agar dijadikan buat mereka pohon pujaan sebagaimana pohon Zati Anwat yang menjadi pujaan di zaman jahiliyyah. Sudah tentu permintaan semacam itu terbit dari jiwa yang serabut akidahnya. 

Kendatipun begitu, nabi tidak menyingkirkan mereka dari ketumbukan perang baginda. Baginda hanya menempelak mereka dengan mengatakan permintaan seumpama itu adalah seumpama permintaan kaum nabi Musa agar dijadikan berhala sebagai Tuhan untuk mereka sebagaimana para penyembah lembu yang ditemui di jalanan.

Cerita sejarah ini menjadi iktibar untuk kita berlapang dada meraikan kebersamaan orang-orang jahil dalam perjuangan Islam. Sekalipun yang bukan Islam, jika mereka mahu menyertai dan membantu perjuangan Islam, maka tidak harus kita menolaknya!

No comments: