CARI BAHAN

Friday, August 17, 2012

Tak faham aulawiyyat

Balik dari Makkah, Ust Nasha dihujani persoalan. Lantas, dia menafikan desas desus bahawa dia akan masuk UMNO. Itu boleh diterima. Di pihak orang PAS yang cepat sangat melemparkan prasangka, juga tidak baik. Kalau boleh, kita mahu orang kekal dalam PAS, bukan menghalaunya keluar. Dalam politik tidak boleh ada kesombongan. Setiap keberadaan anggotanya memberi kekuatan kepada parti. Kekuatan PAS bukan berpusat kepada seorang. Bukan, sekalipun pada TG Nik Abdul Aziz.

Namun, sikap Ust Nasha juga tidak baik. Kenapa pula dia pergi serang Karpal Singh dan kata dia itu bukan sahaja menentang hudud, tetapi anti Islam juga. Bahasa yang digunakannya itu adalah terjemahan kepada bahasa politik UMNO. Ia tidak perlu digembar gemburkan. Karpal Singh itu memang bukan Islam, maka tidak hairanlah kalau dia tidak menerima hudud. Mengapa masalah orang UMNO yang tolak hudud tidak ditimbulkan?

Telunjuk lurus kelingkin berkait. Menyerang Karpal Singh untuk satu isu yang telah lewat adalah cubaan mengungkit buat menggoyahkan perpaduan Pakatan Rakyat. Kebersamaan dalam Pakatan Rakyat telah diputuskan dalam Syura. Mengapa USt Nasha tidak bantah dalam Majlis Syura yang dia sendiri salah seorang ahlinya? 

Perbuatannya itu tidak sukar diterjemahkan. Ia adalah cubaan memberi nafas baru buat UMNO yang sednag nazak. Sepatutnya, alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Alang-alang mandi biar basah. Biarkan UMNO-BN tumbang dahulu, barulah dibahaskan mengenai sikap pemimpin DAP itu.

Kata mempengerusikan Majlis Fiqh Kontemporeri. Takkan tak faham aulawiyyat. Fiqh Aulawiyyat itu tidak ada ke dalam Fiqh Kontemporeri yang Ust. Nasha jadi pengerusi?

Ish...buang msa sahaja tubuh badan sedemikian kalau begitu!

No comments: