CARI BAHAN

Monday, August 20, 2012

Isu politik

Dalam menyambut Aidil Fitri, soal-soal politik terus marak. Beberapa hari lepas MCA istihar secara terang-terangan penentangan mereka terhadap istilah negara Islam. Siapa yang gunakan istilah negara Islam pula? Setahu aku PAS sudah guna nama Negara Berkebajikan yang diputuskan dalam Muktamtar Sanawi yang lalu. Mungkin ledakan suara MCA itu berikutan kenyataan-kenyataan provokasi Ust Nasharuddin Mat Isa setelah pulang dari Makkah yang mana dia dilihat bersama DS Najib Abd Razak. 

Dalam pada itu, kelu pula lidah Abdullah Samah maupun kelompok Ulama Muda Umno ituk melebelkan apakah jenisnya kafir bagi Cina MCA itu. Itu biasalah, kalau sudah buta sebelah mata, hukuman yang dibuat pun  akan berpilih-pilih.

Ada pula cadangan dari Dr. Mahathir  supaya PAS sertai UMNO supaya hudud boleh dilaksanakan. Cadangan tersebut memang nyanyok gila habis. Kalau UMNO nak laksanakan hudud, tidak perlu tunggu PAS masuk UMNO. UMNO sendiri boleh buat. Tapi, kenyataannya, UMNO selama ini memang tidak pernah berminat terhadap hudud. Hanya kerana nyawa sudah semput setengah mati, barulah harapkan PAS sertai UMNO. Bukan nak buat hudud, tetapi sebagai tali hayat. Politik yang semacam ini memang rendah dan "low class". Budak sekolah tadika pun boleh baca.

Nasharuddin dan Karpal Singh berdebat dan mahu saling menyaman dan lawan di mahkamah. Dua manusia ini pun sama-sama tolol dalam politik. Tiada siapa yang untung dengan memukul genderang perang guna tong deram buruk yang rabik itu. Mereka berdua itu hanya jadi sorakan UMNO-BN yang memang suka Pakatan rakyat berbalah sesama sendiri. Entah ke mana sudah hilangnya pengalaman dan kebijakan politik Ust Nasharuddin.  Karpal Singh yang sudah lumpuh berkerusi roda sahaja itu pun sudah ingat-ingat lupa,

Isu-isu politik terus dan akan terus hangat selagi pilihanraya tidak dilangsungkan. Sesudah pilihanraya pun, isu politik akan terus bersiponggang kerana politik itu sebenanya kehidupan.

No comments: